Jeg høster/vasker gjær hele tiden og så langt funker det helt greit.
Brukte nettopp wlp002 slurry som hadde stått 6 mnd i kjøleskap. Fordelte slurry på 3 brygg og gjæring kom i gang prompte
Hei,
Noen som har lyst til å prøve seg på "a wild guess", om hvor mange gjærceller det anslagsvis kan være i disse? Laget to store gjærstartere, og tok vare på litt fra hver. De har stått til bunnfelling i ca en uke.
Har ikke celletallet i hodet. Regner alltid med at jeg trenger 3/4 dl fersk slurry (innafor 2 uker) for å gjære en 20-25 liter med vanlig ale (OG under 1.064). Den der er sikkert litt mer komprimert enn det jeg regner med - mener den bør ha stått et døgn, i alle fall, etter at den har lagt seg på bunnen - så du har sikkert nok til å kjøre et vanlig brygg. Men om det er sterkere saker du skal brygge, trenger du det dobbelte.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.