Høy FG, bock

Jeg har endelig prøvd meg på en lager (skulle bli en bock). Nå har den snart stått i gjæringsskapet i fire uker og jeg er klar til flasking. Men, da jeg skulle måle FG synes jeg den var veldig høy, 1024. OG var på 1060. Jeg har målt FG med tre dagers mellomrom, og begge gangene viste hydrometeret det samme. Skal jeg bare flaske og håpe på det beste? Jeg regner med at grunnen til at gjæringa stoppet så tidlig kan være at jeg har brukt for lite gjær? Noen synspunkter?

Sett den en uke i romtemp? Vet ikke om du har hatt diacetylrast, men det bør vistnokk gjøres i romtemp så da slår du to fluer i et smekk dersom den gjærer litt mer ut!

Er det greit å sette den i romtemperatur en uke? Sist jeg målte SG (1024) satte jeg temperaturen opp til 16 grader. Det er altså tre dager siden. Hvis det ikke har skjedd noe med SG siden da, er det kanskje liten sannsynlighet at den vil gå ned noe særlig? Jeg brukte stegmesking, ett steg på 60 grader i 30 minutter og neste steg på 70 grader i 30 minutter. Gjæren var en WLP833. Jeg laget en starter på fire liter på ett rør (uten rører, men med risting ganske ofte). Dette var første gang jeg har prøvd flytende gjær, så det kan jo hende at det ble for lite. Hva kan man forvente av FG på denne gjæra dersom alt hadde gått slik det skal?

Tilbake
Topp