Høy FG med WLP004

Hei,

Jeg har prøvd meg på en julekrydret stout og tok utgangspunkt i et Coopers Dry Stout sett. Jeg kokte ekstrakten i 20 min og tilsatte litt krydderier og littegrann humle. Brukte også 900g lys DME. Etter kok hadde jeg en OG på 1.058 på 22 grader C. Jeg hadde satt en starter på 1 liter med WLP004 2 dager i forveien, med 100g DME, OG 1.038. Denne ble pitchet i bøtta på 22 grader, samme som starteren hadde stått i de 2 dagene.

Nå etter 16 dager er SG 1.020. Jeg har ikke målt tidligere, men regnet med den skulle lenger ned enn dette. Jeg stakk om til nytt spann i dag, da jeg trengte gjærkaka til nytt brygg. (Hadde planlagt å bruke en 3 uker gammel slurry, men den luktet surt så den gikk i kloakken.)

Gjæringsforløpet har vært noe utsatt for temperatursvingninger mellom 18 og 22 grader.

Er ikke dette veldig høy FG med tanke på utgangspunktet? Jeg får la den stå litt til på omstikkingsspannet, men det virker som gjæren har gjort sitt.
 
[(OG-FG)/(OG-1)] x 100 gir 65%, og det er jo noe lavt for WLP004. Nå har jeg ikke all verdens erfaring med ølsett, men de har vel en tendens til å gjære godt ut? Sto det noe om hva som var forventet FG?
 
Settet skulle gi OG på ca 1,042, men da skal man ende med 23 liter. Jeg endte med 15 liter for mer fylde og høyere OG. Forventet alc% stod det var 4,5% så da er vel forventet FG rundt 1,009. Men det er vel med gjæren som følger med i pakken.

De 2 settene jeg har satt tidligere har gjæret godt ut ja, men da har jeg brukt farin i stedet for DME.
 
Men hva var den faktiske OG-en i ølet?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
Men hva var den faktiske OG-en i ølet?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Han skriver i første innlegg at det var 1058 etter kok.


Disse settene er laget for å blande med sukker. Sukker gjærer helt ut. Derfor har de gjort opp for det, med maltekstrakt som gjærer mindre ut enn vanlig.
Jeg tror dermed ikke det er noe uvanlig at du endte med en såpass høy FG.
 
Woops, overså galant det. Utgjæringen er nok som man kan forvente når sukker er byttet med ekstrakt i  settet.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Ok, da vet jeg det. Så det er bedre å basere seg kun på forskjellige base-ekstrakter enn å bruke ekstrakten fra et ølsett som utgangspunkt da?

Det er eneste gangen jeg har brukt et sett der det står at man skal bruke sukker. Holder meg unna dem fra nå av, om det blir noe mer brygging før Beer Brew 30 er i hus.
 
Tilbake
Topp