Høy FG og bruk av amigase etter 2 uker.

Satte en Geirs Lemonheads IPA før 2 uker siden, målte nå FG som kom på 1.026, skulle vært 1.015.
For OG så kom jeg ut på 1.060 mot 1.062 i oppskriften, så ca spot on.
Har fulgt oppskriften nøye, og er usikker på hva som er grunnen. Dog så får jeg notere det ned i boken, og ta en læring av dette. Men jeg har aldri hatt så høy FG og er litt bekymret for flaskebomber. Så spørsmålet mitt er om det har noe for seg om jeg tvinger ned FG nå etter 2 uker med amigase (om muligt). Tenker en ca 20 dråper så den forhåpentligvis ikke blir for tørr. Men vil gjæren starte opp nå når oksygenet er brukt opp tror dere. Amigase bryter ned komplekse sukkerarter, så usikker på om dette vil gi noen virkning hvis ikke gjæren starter opp igjen.
Alternativt er å sette en ny starter, men har kun noe wlp 029 gjær på hånd nå.
 
Amigase er et enzym og vil ikke "brukes opp" i prosessen. Derfor vil du sannsyligvis ende opp med et øl som blir svært tørt. Om du bruker mindre enn anbefalt dose, tror jeg konverteringen bare tar lenger tid. Om du måler underveis, kan du varme opp vørteren til 85 grader for å drepe enzymet, men det får antagelig konsekvenser for alkohoen og humleopplevelsen i ølet. Tror en amigase "light" ville blitt en storselger siden så mange sliter med høy FG.
 
Sant nok, kjenner ikke amigase noe særlig utenom ett bryggs bruk. Men virker logisk at det bare tar lenger tid, har ikke lyst til å ende opp med en Brut lemongrass IPA.
Satser heller på å finne litt mere gjær og sette en ny starter, satser på en us-05 for denne istedenfor M15 som var i settet.
 
Søkt og lest litt om M15 nå (skjønte ikke helt Miquel sin kommentar :)) , ser at M15 kan være grunnen til høy FG.
Så blir en ny starter ja. Trodde egentlig jeg hadde vært for dårlig på å blande inn luft (selv om jeg står med stoppeklokke på 90 sek) når jeg rister.
Så får jeg bare krysse fingrene for at jeg ikke ødelegger ølet.
 
Tilbake
Topp