Høy FG

Heisann forumet.
Nå er det lenge siden man har postet noe og det er brygget en del liter siden sist.
For å ta det kort så har vi brygget mye godt øl med mye god smak.
Men det er en ting som har bekymret meg en del på mange batcher og det er at FG kommer ut litt høyt i forhold til BeerAlchemy.
Ser litt rundt på nettet at man kan justere FG med enten lavere mesketemp (vi ligger som oftest på 65/66 c i mesk på en straight IPA), legge til sukker for å forlenge gjæringa eller lage bedre startere.

Personlig har jeg vært fan av å bruke Safale-US05 da jeg syns den gir en ren og nøytral smak, og bruker jevnlig to pakker på 23-25l vørter. Dette skulle i teorien være mer enn nok eller?

På maltfronten bruker vi ofte (tar IPA som et eksempel igjen her;) 90% basismalt med rundt 10% cara/spesialmalt.

Sukker har vi ikke prøvd enda

Noen tips til å få lavere FG?
En normal IPA feks vestkyst klonen havner på noe som det her:

Stats:
PreBoil Gravity: 1.072
Original Gravity: 1.073
Final Gravity: 1.020
ABV: 6,6%

Malt:
7750g Pale Malt
350g Medium Crystal
350g CaraAmber

Gjær:
WLP-002 English Ale

Vedlegg

• Batch 1 av Vestkyst.pdf
    58,1 KB · Sett: 13
Hvordan belufter dere vørteren? Hvilken gjæringstemp? Rehydrerer dere gjæren (for tørrgjær)?

Jeg er ikke veldig fortrolig med WLP002,men 72% attenuering er vel ikke helt ute for denne gjæren?

Du kan jo legge deg på 63-64 i neste batch og se hvor du lander da.

Gjæringstemp ligger ganske stødig på ca 20 c
Rehydrer ikke tørrgjær når det er to pakker på 25L
Lufter ikke vørteren etter at den er tappet på fat, blir kun ristet på fatet rett etter tapp.

Wlp002 har ganske lav utgjæring. Om dere absolutt skal bruke denne på ølet du referer til over kan du som cjohansen sier meske laver og kanskje dere kunne vurdert å erstatte noe av basismaltet med sukker. Det vil bidra til lavere FG og er ikke uvanlig i IPA med litt høyere OG.

Belufting med ren O2 vil nok også kunne hjelpe noe.

Kinn bruker vel forøvrig en annen gjær en 002i Vestkyst. Husker ikke wyeast betegnelsen i farten, men tror den som ligger nærmest av White labs sine er wlp013. Den mener jeg har høyere utgjæring og en 002, så et bytte av gjær vil også bidra i riktig retning :)

Gjæringstemp ligger ganske stødig på ca 20 c
Rehydrer ikke tørrgjær når det er to pakker på 25L
Lufter ikke vørteren etter at den er tappet på fat, blir kun ristet på fatet rett etter tapp.

Har sett påstander om at halvparten av cellene stryker med dersom du pælmer dem rett i vørteren. Med to pakker på 20-ish liter kan jeg ikke helt se at dette skal ødelegge utgjæringa helt hvis det er tilfelle, men det er jo lett å rehydrere, så hvorfor ikke gi det et forsøk?

To pakker gjær = 22g. Starsan-behandle et stort nok glass, fyll det med 220g/ml vann. Jeg koker det kjapt i mikroen, men det er visstnok ikke nødvendig i Norge. Strø gjæren over, la det stå i en halvtimes tid. Etter en halvtime, rør rundt og la det stå til det skummer, ca en halvtime til. Om du starter med dette når du har fått vørteren på kok så er den klar til pitch.

Hvor mye lavere bør man legge mesken her da? 63?
Det er litt viktig å få denne rett da den skal i bryllup til sommeren ;)

Ikke det at den var ille altså, men det mangler litt på balansen i ølet og er ganske sikker på at FG´en er en del av løsningen.

Mesketemperatur vil kunne variere fra system til system med tanke på å oppnå en gitt utgjæring. Jeg kan dog sjekke når jeg kommer hjem hvor jeg la meg, og hvilke FG jeg oppnådde. Jeg brukte dog en gjær med høyere utgjæring enn WLP002.

Vurder som sagt kanskje litt sukker. Bedre med en IPA litt på den tørre siden enn noe som er for søtt. Det er nå min personlige preferanse i hvert fall :)

EDIT: Om du mesker på 65 grader eller laver kan det være greit å øke mesketiden fra 60 til 90 minutter for å sikre full konvertering.

63 vil senke fg litt ja, hvor mye er vanskelig å spå. En annen ting å vurdere er attenuasjonen til gjærtypen. En høyt attenuerende gjær som us-05 vil gi et mindre søtt preg en en lavt attenuerende gjær med samme OG og FG.

Ja ideen til batchen som forøvrig skal være på 60L er at den skal være litt nøytral, frisk og sommerlig.
Tenker kanskje å bytte til en mer nøytral gjærstamme med høyere utgjæring, men sukker i vørter, hvordan kan det funke? Rett i vørter etter ferdig kok? og hvor mye ca?

Det med sukker er vanskelig å si. Tror jeg hadde nøyd meg med å bytte gjær til US-05 e.l, samt meske på 63-64. Rehydrer eller lag starter på nok gjær, kjøl vørteren til 14-16 grader og rist inn godt med luft. Det er jo bare 5 poeng ned til 1.015 og det synes jeg ikke er så høyt for en kraftig IPA, ikke med US-05/wlp001 eller wyeast sin ekvivalent iaffall.

Ja ideen til batchen som forøvrig skal være på 60L er at den skal være litt nøytral, frisk og sommerlig.
Tenker kanskje å bytte til en mer nøytral gjærstamme med høyere utgjæring, men sukker i vørter, hvordan kan det funke? Rett i vørter etter ferdig kok? og hvor mye ca?

Jeg skal ikke skryte på meg å ha så mye erfaring med sukker selv. Skal bruke det for første gang på neste brygg som blir en Saison.

Det jeg har snappet opp om sukker i forhold til det du spør om er at det kan enten hives i under koking, gjerne de siste 15 minuttene, eller man kan tilsette sukker etter at ølet har gjæret et stund. I min Saison går jeg for den første metoden.

Angående mengde så tror jeg man kan bruke helt opp til 20 %, men akkurat hvor man skal legge seg her kan nok andre svare bedre på. Skal du teste ut sukker så ville jeg nok gått for relativt små mengder første gang og se hvordan det funket. Kanskje 5 %?

Når det er sagt er nok den enkleste løsningen, som Tollefsen skriver over, å meske litt lavere og bytte til en gjær som gjærer bedre ut. Kinn bruker forøvrig Wyeast 1318 London ale III. Når jeg brygget denne endte jeg med OG på 1,070 og en FG på 1,011. Mesket da på 66/65 grader i 60 minutter. Alternativt kan du fint bruke WLP013/007/001, hvorav alle tre har høyere utgjæring enn 002. WLP07 og 001 er de to som gjærer best ut av disse.

Når det gjelder prosent med sukker. Jeg regner i prosent av totale gravity points, ikke vekt. Sukker er mer eller mindre 100% gjærbart, mens vørteren din vil variere i styrke gitt samme mengde malt og flere batcher.

Tilbake
Topp