Høy temperatur på skyllevann / skylling av mesk

Jeg har lest og hørt at man ikke skal skylle med for varmt skyllevann og at over 80 grader vil kunne medføre at en drar ut tanniner i mesken. Fant en oppskrift på IPA på nettet og så på skylleregimet der at de skylte med vann som holdt 85,6 grader. Synes også at de skylte med svært lite vann pr skylling med tanke på at dette var en 6 "gallons batch". Regner med at Mash 2-steget under er for å stoppe enzym-prosessen, men om noen kan si hvor mange minutter hvert enkelt steg etter selve meskingen (utmesking, skylling) bør ta og hvor stor andel vann pr steg en bør bruke hadde det vært fint.

Så langt har jeg mesket i 60 minutter. Fått ut vørter. Fylt på med nytt skyllevann (mengden har variert litt, men som oftest har jeg basert meg på tall fra beersmith, selv om den antyder kun en skylling ?? ) som holder 74-77 grader og rørt godt om. Latt det stå i 10 minutter og så gjentatt dette to ganger. Helt ut vørter mellom hvert steg og målt SG underveis. På tredje skylling er jeg vanligvis nede i 1015-1020 og da ikke skylt mer. Har hatt noe lav effektivitet så om det er ting jeg kan gjøre bedre her er jeg glad for tips.

Artikkelen ligger her http://makezine.com/projects/make-40/brew-a-vintage-ipa/ og meskingen er vist under.

 
80 grader er det jeg forholder meg til også. Formålet med skylling er å få ut alle godsaker fra maltet, dette med 3 skyllinger virker litt i overkant, men jeg har aldri prøvd.
Man kan dra ut tanniner om man "overskyller" også. Jeg mesker med 22 liter og skyller med 7-13 liter til en 23-24 litersbatch/5-6 kg malt, ut fra hvilken OG jeg er ute etter. Du sier du har dårlig effektivitet, men ikke hva den er. Har du mellom 70-75 er det ikke noe å tenke så mye på. Høres ut som prosessen din er god nok.
 
Tilbake
Topp