Humle ekstrakt 6% alfasyreinnhold

Har hatt en dialog med bryggselv ang. dette ekstraktet, og dette er foreløpig siste mail:
"
Hei igjen og takk for svar.


Ja det hjelper.


Synes det er rart og litt dumt at den ikke kan tilsettes «når som helst».


Har sett andre lignende ekstrakter på nett og der skal de enten tilsettes ved kok, eller når som helst. Jeg forstår at de humle-aroma essensene ikke skal tilsettes ved kok men siden dette er ren isomerisert bitterhet så synes jeg det virker rart.


Alfa-syrer fordamper vel ikke under kok? Det er vel en konsentrasjon av disse som er i ekstraktet så derfor stusser jeg litt på hvorfor de ikke kan kokes.


Fant dette på beersmith sin side:


«Using Isomerized Hop Extract
Isomerized hop extract requires no boiling and adds bitterness no matter where it is added in the brewing process. Most often it is added after fermentation to adjust the bitterness of a finished beer, but it can be added post-boil or even earlier. When adjusting your beer you can even add it “to taste”. One disadvantage of isomerized hop extract is that it does not include much in the way of hop aroma, so you need to consider other aroma products or use iso-extract as a supplement to regular hops. Isomerized extract is also relatively expensive compared to hops or other extracts.

«


Uten å være en ekspert så tror jeg det står feil på beskrivelsen av flasken. Jeg fant faktisk en flaske bakerst i kjøleskapet jeg har kjøpt før og der står det også at den ikke skal kokes.


Jeg kommer til å prøve å tilsette den ved flameout og kun bruke pellets fra 15 min og inn neste gang jeg brygger. Brygger en del ekstrakt og det å slippe å koke 60 min vil være en fordel for meg.


Nå som jeg har fått vite hvordan jeg beregner IBU har jeg noe å gå ut ifra.


Om dere ønsker kan jeg rapportere tilbake resultatet, for å se om det stemmer det som står på pakken? "


Hva tenker dere erfarne om saken?

https://www.bryggselv.no/humleoljer/400579/humle-ekstrakt-30-ml-6pcnt-alfasyreinnhold-isomerisert

Om den kan tilsettes når som helst vil det gi meg endel friheter som ekstrakt brygger ift tidsbruk.
 
Tilbake
Topp