Humle i stigerøret til fatet?

Loffern

Norbrygg-medlem
Har et fult 19L corneliusfat som jeg har tappet et par liter fra med godt trykk og fin stråle. I det siste har trykket dabbet veldig av og jeg begynte å kompensere med å kjøre opp CO2 trykket, det hjalp veldig lite. Mistenker at det er noe humle som tetter igjen stigerøret. Tanker/erfaringer?

Koble CO2 på øl-ut koblingen. Tapp ut det meste av trykket via sikkerhetsventil og blås CO2 inn i stigerøret..

Sjekket at det er trykk igjen i co2 tanken? :p hehe

Evt: tøm fatet for co2, skru av ut posten, stikk opp med noe, evt ta ut stigrøret og rensk det.. sett sammen og kos deg videre :)

Eller det luringen over kom på ;)

Kjent problem. Jeg pleier å kjøre CO2-trykk på "øl ut" for å blåse ren, men pass på, grå og svart kobling er ikke like

Ja eller ventilen. Forsøk først å koble av og på øl ut noen ganger, om det henger i ventilen kan dette være nok. Om det ikke hjelper, gjør trykkløst og skru av utventil/stigerør for å sjekke. Burde kunne unnagjøres kjapt uten mye fare for oksidering.

Dette har skjedd meg flere ganger. Har tømt fatet for overtrykk, og kjørt motrykk på øl-ut. Det fikser problemet (inntill det propper igjen).

Men, jeg har også opplevd avleiringer i tappesystemet, der slanger og kraner måtte ha en alvorlig vask for å få god gjennomstrømming igjen.

Har opplevd at dette har skjedd, og som nevt over har jeg løst dette med å sette gass på utventilen, men det har egentlig virket bare en kort stund. Hos meg blir humlen sittende inne i utventilen på fatet. og for at dette skulle bli helt bra måtte denne av og rengjøres.

Glimrende tips folkens, skal teste dette. Tenkte på å tappe over på annet fat, men håper dette hjelper.

Tilbake
Topp