Humle moden?

Da vet du når du skal ta de, jeg aner ikke om du må vente på melkehvite trichomer her :)
Hehe, nydelig svar ass, jeg ville bare si, at, lær å kjenne dine planter, noe du åpenlyst gjør. Det er ikke synd du har lagt brygginga på hylla som mange sier, du er definitivt enda like dedikert, men nå handler det mer om næring, lys og luftfuktighet. Altså, du kjører samme stil, bare på et annet område, ingenting galt i det, du har ikke endret deg, bare fokus. Liker det.
 
Hehe, nydelig svar ass, jeg ville bare si, at, lær å kjenne dine planter, noe du åpenlyst gjør. Det er ikke synd du har lagt brygginga på hylla som mange sier, du er definitivt enda like dedikert, men nå handler det mer om næring, lys og luftfuktighet. Altså, du kjører samme stil, bare på et annet område, ingenting galt i det, du har ikke endret deg, bare fokus. Liker det.

Skal poste et bilde eller to når jeg har fått lampene og teltet, for vinteren. Målet er en arduino-greie med sensorer for temp, relativ luftfuktighet og CO2, men det skjer etterhvert. Første hindringen er å kunne styre CO2, som også skjer etterhvert, lamper er ikke gratis :D Lager allerede den beste pestoen jeg har smakt. Så neste steg er å ta det innendørs.
 
Skal poste et bilde eller to når jeg har fått lampene og teltet, for vinteren. Målet er en arduino-greie med sensorer for temp, relativ luftfuktighet og CO2, men det skjer etterhvert. Første hindringen er å kunne styre CO2, som også skjer etterhvert, lamper er ikke gratis :D
Nei det er de absolutt ikke, pleide kjøre 2x600+1x400, menne når det gjelder CO2 så kan du enten kjøre rett fra tank med timer, eller du kan kjøpe tørris. Uansett, digger hobbyene dine. Det er derfor jeg ikke bekymrer meg over at du selger utstyret og legger brygging på hylla, enn så lenge, for fokuset ditt er det samme. Det du gjør, gjør du gjennomført, og det, det står det respekt av.
 
Nei det er de absolutt ikke, pleide kjøre 2x600+1x400, menne når det gjelder CO2 så kan du enten kjøre rett fra tank med timer, eller du kan kjøpe tørris. Uansett, digger hobbyene dine. Det er derfor jeg ikke bekymrer meg over at du selger utstyret og legger brygging på hylle, enn så lenge, for fokuset ditt er det samme. Det du gjør, gjør du gjennomført, og det, det står det respekt av.
Jeg går ofte all-in ja.

Har sett på leie-tank, blir dyrt, så jeg vurderer en brenner for å lage CO2, men det ligger litt frem i tid, svidd av nok kronasjer på det initielle nå føler jeg.

Har bestilt 2x200W med CREE COB 3590 chipper, går for fullspektrum LED. Har en 100W med samme chip, og det omtrent fordamper netthinna hvis man ser inn i den. 100W på 5000K er rimelig bright ja :) Det som er litt kjedelig økonomisk sett er at man trenger forskjellige Kelvin-temperaturer, så flere lamper..
 
Jeg går ofte all-in ja.

Har sett på leie-tank, blir dyrt, så jeg vurderer en brenner for å lage CO2, men det ligger litt frem i tid, svidd av nok kronasjer på det initielle nå føler jeg.

Har bestilt 2x200W med CREE COB 3590 chipper, går for fullspektrum LED. Har en 100W med samme chip, og det omtrent fordamper netthinna hvis man ser inn i den. 100W på 5000K er rimelig bright ja :) Det som er litt kjedelig økonomisk sett er at man trenger forskjellige Kelvin-temperaturer, så flere lamper..
5000K, er det nok for basilikum? Hvor mange lumen får du ut av de lampene?
 
5000K, er det nok for basilikum? Hvor mange lumen får du ut av de lampene?

Ja, det er "blått" nok. 12000 Lumen ut av lampa. Men det som er viktig er egentlig DLI i riktig spektrum. Eller, PPFD i riktig spektrum, DLI er et resultat av PPFD og hvor lenge lampa står på i døgnet. Lumen er egentlig bare et tall som funker for det menneskelige øye, det "måler" bare hvordan vi oppfatter hvor sterkt lyset er, ei plante trenger andre bølgelenger, og noen av de er ikke så "bright", som det vi mennesker oppfatter. F.eks ei 400W HPS pære. Ser ikke så bright ut, fordi den er gul-ish, men det kan være nok innenfor det spektrumet planta trenger.
 
Ja, det er "blått" nok. 12000 Lumen ut av lampa. Men det som er viktig er egentlig DLI i riktig spektrum. Eller, PPFD i riktig spektrum, DLI er et resultat av PPFD og hvor lenge lampa står på i døgnet. Lumen er egentlig bare et tall som funker for det menneskelige øye, det "måler" bare hvordan vi oppfatter hvor sterkt lyset er, ei plante trenger andre bølgelenger, og noen av de er ikke så "bright", som det vi mennesker oppfatter.
Klart, fullspektrum er viktig, men det har vel noe å si hvor mange lumen en lampe gir, du snakker om 12000 lumen, en 600 watt HPS gir vel bortimot 80k lumen. Og blått brukes vel mest i vekstfasen? Selv om grønne planter bruker alle farger utenom grønt, det er grunnen til at de er grønne, så er jo hvor penetrerende lyset er viktig? Jeg kjenner ikke basilikum, men tenker planter er planter :D Basilikum trenger kanskje ikke blomstre dog?
 
Klart, fullspektrum er viktig, men det har vel noe å si hvor mange lumen en lampe gir, du snakker om 12000 lumen, en 600 watt HPS gir vel bortimot 80k lumen. Og blått brukes vel mest i vekstfasen? Selv om grønne planter bruker alle farger utenom grønt, det er grunnen til at de er grønne, så er jo hvor penetrerende lyset er viktig? Jeg kjenner ikke basilikum, men tenker planter er planter :D Basilikum trenger kanskje ikke blomstre dog?

Stemmer. 12K lumen er for 100W som jeg har nå. Googlet 600W philips HPS, og den gir 90k lumens, ble litt overrasket der må jeg si. Men for Basil Fawlty iallefall så er lampa jeg har too much, har backet den off opp til en halvmeter. Men det er et lukket lite skap med hvite vegger. Tenkte å bruke den for bare vekst-planter ja, med litt supplement etterhvert. LED er mindre penetrerende, så jeg kommer til å belage meg en del på refleksjoner, slik at lyset treffer de lavere bladene.

Basilikum skal ikke blomstre nei, da blir den kjip.
 
Stemmer. 12K lumen er for 100W som jeg har nå. Googlet 600W philips HPS, og den gir 90k lumens, ble litt overrasket der må jeg si. Men for Basil Fawlty iallefall så er lampa jeg har too much, har backet den off opp til en halvmeter. Men det er et lukket lite skap med hvite vegger. Tenkte å bruke den for bare vekst-planter ja, med litt supplement etterhvert. LED er mindre penetrerende, så jeg kommer til å belage meg en del på refleksjoner, slik at lyset treffer de lavere bladene.

Basilikum skal ikke blomstre nei, da blir den kjip.
Akkurat, da er jeg med, for vekstfasen burde det holde i massevis :) Jeg har null erfaring med basilikum, så som jeg sa, jeg tenker ikke to ganger om at du har endret fokus, for engasjementet og viljen er den samme. Håper jeg en dag kan lage pesto som deg ass.
 
Tilbake
Topp