Humle Muntons-ølsett med bitterhumle uten å koke bort allerede eksisterende smak

Hei.
Tenkte å få litt ekstra fart på bitterheten i et 3kg's ølsett, men har jo ikke lyst til å koke bort allerede eksisterende smaker i settet.
Hvordan kan jeg på en best mulig måte får bittersmakene fra humle(peletsene) inn i øl'a?

Kan jeg f.eks. lage settet på vanlig måte (rett i gjæringsbøtta med syrupen), for så å koke humlepeletsene i vann en time, sile ut klumpene, for så å helle humlevannet i syrupen sammens med det kalde vannet man sper ut vørteren med uansett?
Eventuelt koke en del av ølsettet med humle i en time, og senere blande dette med den ukokte delen av ølsettet ?


Har også tenkt å tørrhumle settet på slutten av gjæringa (med samme humle)

Takk for raskt svar.
 
Hei.
Lærte litt nytt, men det virker da altså som at man MÅ koke humle i vørter for å få ut bitterhet.
Kan jeg da f.eks. ta noen klunker syrup fra det humla kittet, blande det med litt vann, og koke litt humle med dette i 1 time - for så å bare røre det sammen med den allerede fabrukk-humlede kit-syrupen?
 
Såvidt som jeg lærte av craig kan du koke kun humle i noe vann. Såkalt humle-te. Så tilsette dette til kitet etterpå. Eller bare tilsette dette til den andrelen vann du skal ha i.
Trenger ikke å koke humlen direkte i sirupen. :)
 
Dersom du koker 2-3 liter med humle i 5 min, så tilsetter du dette i ølsettet lengre ut i prosessen når du skal tilsette x-antall liter kaldt vann i brygget. Før du kaster i gjæret.

Prøv deg fram og lek med bryggingen :)
 
jeg kokte "humlegrøt" i en times tid og hadde det oppi et slikt ferdigsett brygg etter at det var kommet i gjæringsbøtta og det gikk helt fint. men jeg angret på at jeg ikke hadde humle oppi vørteren som jeg kokte på spraymalten. man skal jo stort sett tilsette ekstra malt til slike sett (det står tilsett sukker på pakken men det må du ikke finne på å gjære), så da er det jo greit å koke humle sammen med malten.
 
Tingen er at dersom man brygger med maltekstrakt kan ekstratet være såpass "tykt" at man får dårlig utbytte av humlen. Dette kommer ann på hvor mye maltekstrakt man bruker.

Dersom man brygger ett øl-kit med ferdig humlet maltekstrakt, er den beste måten å koke litt humle-te.
Siden du kokte i 60 min antar jeg at du ønsket mer bitterhet i ølet? :)
 
Alltid god stemning med gjær :D

De 75g Challenger blir da smak/aromahumle.

Når det kommer til de resterende 25 grammene. Hvorfor ikke?
Hvis du liker godt med humlepreg i øl, go for it.
Viktigste med bryggingen er å ha det gøy. Eksperimenter. Skaff erfaringer.

Det blir nok knall uansett :)

Edit: Hva slags øl-sett er det du har brukt btw?
 
Tilbake
Topp