Humle når og hvor !

Mc.

Norbrygg-medlem
Som nevnt i tidligere tråd om tabber måtte jeg lage øl fra en salig blanding av 5 forskjellige typer malt. Kom i samme sekk istedet for separat. Nå er jeg ganske fersk i faget så jeg tilsatte humlen litt tilfeldig. Var ute etter en IBU på ca 25. Det tror jeg at jeg klarte ifølge beersmith programmet. Men så til spørmålet.
Tilsatte Styrian Gold 4% ,koking 60 min. Så Northern Brewer 8,9% 30 min.Og deretter Columbus 15,5% 5 minutter. Er denne rekkefølgen helt på bærtur ? Skal smake i kveld på en flaske. Smakte på flaskedagen og da kjentes det bittert ut, men det kan jo forandre seg etterhvert.
Mvh
Trond

Det er jo litt avhengig av mengde og ølstil, men helt generelt pleier jeg å bruke høyalfahumle først, altså omvendt rekkefølge av hva du gjorde.

Jeg gjør også som #Sig Aa. Tanken bak er at dersom du skal ha et bittert øl, må du bruke veldig mye lav-alfa for å oppnå det samme som du kunne gjort med bare litt høy-alfa, noe som øker prisen på ditt brygg.
Generelt deles humler i to eller tre kategorier... noe som selvfølgelig er grovt og unøyaktig...
Lav-alfa er også kalt Aroma- / smakshumle
Høy-alfa kalles ofte bitterhumle

Jeg er veldig glad i Columbus like før kokeslutt,
så jeg ville kanskje gjort sånn; Styrian Gold, 60 min, Norther Brewer, 15 min, Columbus, 0 min
men det er jo helt avhengig av ølstil

Ja det ante meg at jeg kanskje skulle brukt høy-alfa humlen først. Skal smake på den første batchen jeg lagde i kveld. Har bare stått 5 dager for karbonisering, men reiser på jobb i morgen og greier ikke å vente til jeg kommer tilbake, he he.

Men det betyr ikke at du har gjort feil, eller at ølet blir dårlig, dersom du har beregnet IBU riktig. Man kan tenke mer eller mindre slik: Bitterhumle avgir så og si ingen smak, det er da ikke særlig poeng hvilken humle man bruker - ved å bruke høyalfahumle, trenger man også mindre humle. Dersom man skal ha mye humlesmak/aroma, altså tilsette mye humle mot fra 30 til 0 min før kokeslutt, så vil det bli veldig høye IBU om man tilsetter mye humle med høy bitterhet. Mye humle med lav bitterhet går dermed bedre. MEN, man kan jo ønske seg smaken fra Columbushumla, altså tilsette denne som en smakshumle - men da kan man eventuelt droppe bitterhumlen helt, siden IBU trolig vil komme høyt opp. Sånn røfli. Ingen fasit.

Men det betyr ikke at du har gjort feil, eller at ølet blir dårlig, dersom du har beregnet IBU riktig. Man kan tenke mer eller mindre slik: Bitterhumle avgir så og si ingen smak, det er da ikke særlig poeng hvilken humle man bruker - ved å bruke høyalfahumle, trenger man også mindre humle. Dersom man skal ha mye humlesmak/aroma, altså tilsette mye humle mot fra 30 til 0 min før kokeslutt, så vil det bli veldig høye IBU om man tilsetter mye humle med høy bitterhet. Mye humle med lav bitterhet går dermed bedre. MEN, man kan jo ønske seg smaken fra Columbushumla, altså tilsette denne som en smakshumle - men da kan man eventuelt droppe bitterhumlen helt, siden IBU trolig vil komme høyt opp. Sånn røfli. Ingen fasit.
Da har jeg smakt på ølet. Litt uklart, og veldig lite skum. Men det er bra med co2. Ser det stiger masse bobler i ølet. Smaker litt som Brooklyn lager. Samme farge. Lukter litt karamell. Absolutt drekkanes. Gleder meg til å smake senere i vår.

Da har jeg smakt på ølet. Litt uklart, og veldig lite skum. Men det er bra med co2. Ser det stiger masse bobler i ølet. Smaker litt som Brooklyn lager. Samme farge. Lukter litt karamell. Absolutt drekkanes. Gleder meg til å smake senere i vår.

Vedlegg

• 20160225_065437.jpg
    20160225_065437.jpg
    62,4 KB · Sett: 45
Tilbake
Topp