Humle til aprikos smak?

God dag.
Jeg skal snart til å lage øl for sommeren og høsten. Har hatt veldig lyst til å lage en pale ale, IPA eller Amber med mye sitrus aroma og forfriskende smak. Jeg har en stor svakhet for smaken av aprikos og har skaffet aprikossyltetøy uten chunks. Det skal ikke være mye konservert så jeg håper det ikke forstyrrer gjæringa. Men jeg skulle gjerne hatt en humle som passer til et aprikospreg i smaken. Noen tips?
 
Hmmm.. har brukt amarillo og liker den. Somcoe har jeg ikke prøvd:) Fungerer de godt sammen eller bør jeg ha single aroma hops?
Skal kjøpe inn og vurdere. takk for tipsene.
 
Will do Fredda.

Siden jeg skal bruke syltetøy er jeg usikker på mengden og styrke.. jeg er også usikker på om jeg skal ha i syltetøyet i kokeprosessen eller tørsylte ølet (humre). Jeg har tidligere laget White house honey ale og da hadde jeg honning før koking. Men det ble en veldig svak smak av honning i ølet og jeg ser det foreslått å ha det i ca halvveis gjennom gjæring for å få bedre og friskere smak. Kan kanskje være lignende med aprikos. 
 
Min oppskrift sier at du skal tilsette pureen etter 2-3 dager, når den verste stormgjæringen er over.
Jeg skal koke min tørkede aprikoser i 10 min slik at jeg tar knekken på det meste av bakterier. Ville nok gjort det samme med ditt syltetøy, hvis målet er å bevare mest mulig av smaken.
Den forsvinner hvis du har den med i koketiden og blir med i stormgjæringen. Husk også at syltetøy kan inneholde ganske mange % sukker mens puree og bær ofte inneholder rundt 10%.
 
Citra vil nok passe bra.

"Aroma/Flavor: Lots of descriptors out there:  Citrus, peach, apricot, passion fruit, grapefruit, lime, melon, gooseberry, lychee fruit, pineapple, mango, papaya and other tropical fruit flavors and aromas.  So, ah, fruity."

Bryggeland har 30% rabatt på humle denne helgen, så da kan du jo få den rimelig.
http://bryggeland.no/citra-pellets-12-100g-vakuum-pakket.html
 
Har du kommet i gang med ditt øl enda? Jeg tilsatte aprikos i mitt øl igår, spent på å sjekke aktiviteten når jeg kommer hjem idag. Skal visst nok bli eksplosivt i dunken etter man tilsetter aprikosen.
Er veldig spent på hvordan dette vil ende, da jeg er usikker på smaken av mine aprikoser. Jeg var innom Heilos (helsekost) og kjøpe organiske aprikoser som var soltørket og uten konserveringsmidler.
Dette gjorde at aprikosene var mye søtere enn de man får kjøpt i vanlig butikk, og de smakte mer som rosiner/svisker.  Satser på at det ligger mye aprikos skjult bak all sødmen og at ølet blir godt til slutt :D
 
blir enda noen uker før jeg får satt opp. men både amarillo og Somcoe er i posten så de blir aroma. (mulig jeg lager 2 mindre batcher for å teste ut begge)
 
Kan iallefall bekrefte at aprikos gir eksplosiv gjæring, når jeg sjekket etter jobb idag hadde skumtoppen eksplodert :p

IMAG0681.jpg


Nå kunne man kjenne en svak duft aprikos fra gjærlåsen også, så da håper jeg at jeg slipper rom og rosin øl  :jaha:
 
Tilbake
Topp