Oppskrift til testing av humle?

Hu hei

Jeg skal for første gang koke ihop et brygg hvor jeg smaksetter med egendyrket humle. Humlen er av ukjent art, jeg fikk rhizomen av en nabo til svigers, og hun vet ikke selv hvor den opprinnelig stammer fra. Men den dufter godt, så jeg har håp om at det kan bli bra.

Uansett, til poenget. Har noen en oppskrift å anbefale for testing av humle? Jeg tenker selv i retning av en ganske ordinær pale ale, hvor jeg tørrhumler med humlen. Muligens deler jeg brygget opp i to og tilsetter humlen kun i den ene.

Erfaringer rundt tema mottas med takk.
 
Hu hei

Jeg skal for første gang koke ihop et brygg hvor jeg smaksetter med egendyrket humle. Humlen er av ukjent art, jeg fikk rhizomen av en nabo til svigers, og hun vet ikke selv hvor den opprinnelig stammer fra. Men den dufter godt, så jeg har håp om at det kan bli bra.

Uansett, til poenget. Har noen en oppskrift å anbefale for testing av humle? Jeg tenker selv i retning av en ganske ordinær pale ale, hvor jeg tørrhumler med humlen. Muligens deler jeg brygget opp i to og tilsetter humlen kun i den ene.

Erfaringer rundt tema mottas med takk.
Jeg tror kanskje det enkleste og muligens en bedre tilnærming til å teste en ukjent humle vil være å lage humle te, du kan jo prøve koke den om du vil prøve å gjette alfasyre eller du kan la de trekke på rundt 75-80 grader i 5 min for aroma og smak. Greit å slippe å brygge et helt brygg som viser seg å smake rødløk :)
 
Jeg bruker billig industrilager - plukk en med relativ lav bitterhet. En for tørrhumling og en med litt humlete skal jeg teste humlesmaken.
 
Tilbake
Topp