Humle til chili/habanero ipa

Simen HG

Norbrygg-medlem
Hei,
Blir til at jeg skaffer meg en kjel til litt BIAB brygging på kjøkkenbenken, dette så jeg kan lage meg små eksperimentelle batcher på ca 10L. I den forbindelse så _MÅ_ jeg jo lage meg en fruktøl, nærmere bestemt en habanero ipa.
Ser for meg at jeg deler en habanero(uten frø) i 20 og "tørrhumler" på flaske. Men er litt usikker på om jeg vil ha citrus/fruktig-smak eller noe mer krydret fra humlen. Noen som har tips angående humlevalg?

Håper det blir litt som et kinderegg. Godt, spennende og kanskje en kommer til å leke litt etter 3 flasker.

Lite spørsmål sånn på tampen, desinfisering av habanero, er det egentlig nødvending å gjøre noe mer enn å vaske den litt på utsiden?

På forhånd takk.

Jeg er litt usikker på hvordan harmonien mellom mye smak/aroma-humle (IPA) og chili går sammen. Laget en chili chocolate imperial porter. På 13 liter brukte jeg 18 gram chipotle og 1 hel jalapenos. Chilismaken er fraværende, heller ikke noe "heat".

Jeg hadde chilien på litt vodka for å sterilisere før jeg tilsatte sekundær, sammen med vodkaen. Ingen infeksjon.

Jeg lagde til NM en IPA "tørrhumlet" med chipotle, og den fikk en god del skryt. Middels kraftig humlet IPA med ca 250 gram humle på rundt 80 IBU (blanding av Simcoe, Cascade, Nelson Sauvin og Sorachi Ace). Jeg delte 6 chilifrukter i to og lot de trekke i litt nykokt vann i ti minutter, før hele suppa ble nedkjølt og tilsatt gjæringskaret.

Chilismaken var absolutt tilstede, og det ble også en del "heat" uten at det ble plagsomt sterkt. Bør nytes så ferskt som mulig - chilismak og -heat forsvinner sabla fort!

Så amerikansk humle er tingen ser det ut som.

Ja, har skjønt at smak og "varme" forsvinner raskt, men vil dette være et like stort problem om jeg har habaneroen i flaskene? Trodde det da ville bli sterkere over tid, i allefall til et visst punkt.
Hvis jeg skulle tørrhumle i gjæringskaret burde jeg dobble/tripple mengden chili? Virker jo enklere og får muligens mer smak uten å havne utenfor scovilleskalaen.

høres spennende ut...
jeg ville vært forsiktig med atore mengder chili/habanero.
kan føles jævlig sterkt, det er jo aldri noe sjakk trekk å drikke mens man spiser sterk mat, drikket får chilien til å spre seg mer i munnen.
men sterkt er godt......

Men du verden hvor godt en ipa er sammen med sterk mat for det :D

Er ikke redd for at det blir for sterkt, bruker mye chili og habanero i maten vi lager uansett.

kansje det er noe som bør prøves engang.
alt ukjent er spennende.

sterk mat går det mye av, med en thailandsk person i familien blir det mye av denslags.

Tilbake
Topp