Humle vs alkoholstyrke

Hei.

Jeg skal lage enn "session" Pale Ale på rundt 4%.
Vil humleskjemaet til Vestkyst bli for mye ettersom mitt øl er en god del svakere i alkohol styrke enn det Vestkyst er?

Bruk like mengder humle til tørrhumling og sent i koketiden. Kutt ned på den tidlige humlingen til du har en litt mer balansert bitterhet.

Takker og bukker.

Det ble en kombinasjon av disse to. Litt mindre på 30 min og litt nærmere originalen på 15 og 0, men ikke helt like mye.
Tørrhumlen kan jeg jo fremdeles justere, så der kan jeg ha i litt mer.

Skulle nok plottet dette inn i BeerSmith på forhånd, men tiden gikk fra meg.

Ang balansert bitterhet; hva menes med det? Er det noe jeg kan måle, eller må jeg bare lære meg til å smake/vite det?

EndreS skrev:
Ang balansert bitterhet; hva menes med det? Er det noe jeg kan måle, eller må jeg bare lære meg til å smake/vite det?
Akkurat det lurer jeg også på - Finnes det noen mulighet til å måle bitterhet?

IBU er målet på bitterheten... Hvis du skal måle det trenger du et spektrofotometer. Det ligger utenfor vanlige hjemmebryggeres budsjett, men beregninger av IBU og erfaring fungerer bra.

Hva som oppfattes som balansert er en smakssak. Ray Daniels lanserte BU:GU-begrepet, hvor man opererer med et forholdstall mellom IBU og OG. I IPA er forholdet typisk gjerne 1-1,5. Hvis man vil ha en pale ale med en OG på 40 ville jeg antakelig ikke gått så voldsomt mye over 40 IBU, siden maltfylden ikke vil demme opp for så mye bitterhet. Men, igjen, dette er en smakssak.

Mener å ha sett en tabell med forslag til IBU-OG  i foskjellige øltyper her inne et sted, noen som husker hvor?

BU:GU ratio kalles det av og itl på engelsk, og er forholdet mellom IBU (BU, bittering units) og OG (GU, gravity units). Har ikke sett mye om det på norsk, men denne artikkelen på engelsk er ganske OK:
http://beersmith.com/blog/2009/09/26/balancing-your-beer-with-the-bitterness-ratio/

Tilbake
Topp