Humle

Trond.A

Norbrygg-medlem
Hei, hei.
Har gjennomført to ekstraktbrygg, og planlegger et siste før jeg starter med maltbrygg, full rulle. :yes:
Driver og skaffer utstyr for mesking, større kjele og det jeg trenger for maltbrygg.
De to  bryggene mine var en lys lager, med Muntons extra lys ekstrakt og Saaz humle som  faktisk ble veldig god!!  :biersmile:
og en ale basert på Muntons medium ekstrakt og East Kent Golding humle som ikke ble slik jeg håpet på.
Meningen min var en ale med moderat bitterhet og tydelig aroma og smak av humle. Det jeg endte opp med var et øl, i overkant bittert med lite smak og aroma av humle. Brukbart øl, men ikke slik jeg hadde håpet på.
Mitt siste ekstraktbrygg håper jeg skal bli noe som minner om en Belgisk pale ale.
Muntons English lager malt, Styrian Goldings bitterhumle og Fuggles humle som smaks/aromahumle.
Og her kommer spørsmålet mitt.
Skal brygge 25 liter. Bitterhumlen bruker jeg beercalc til å beregne, men smak/aromahumlen trenger jeg tips om for ikke å havne i samme fellen som sist. Når i kokingen og hvor mye? Alt til slutt?

Smakshumle 10-15 minutter før slutt, aromahumle 0-2 minutter før slutt. Jeg pleier å kjøre 10 og 1 minutt. Og ikke vær forsiktig med humlemengdene hvis du vil ha mye aroma!

Kjører du partial boil og blander ut vørteren med vann i dunken? Da kan du fort få et veldig stort tap av all den konsentrerte vørteren som klistrer seg fast i humleblomsten. Jeg tror jeg ville ha tenkt på en løsning med å sterilisere et dørslag eller noe og kanskje klemme litt med en steril skje for å kunne få ut noe av det siste. Dette er ikke så farlig når du kjører full boil, fordi du mister et par liter av 20 liter. Men om du mister et par liter av 6-7 liter som skal blandes ut så mister du jo opp mot 30% av ekstrakten din.

Du bør også vurdere tørrhumling.

En belgisk pale ale er vel dog ikke det mest humlede ølet, her er det viktigere å velge riktig gjær for å komme i mål.

EDIT: Det er ingenting absolutt med "Smakshumle 10-15 minutter før slutt, aromahumle 0-2 minutter før slutt." Jeg tror det er det mest vanlige, men det er også mange oppskrifter som bruker humletilsetninger ved 20 eller 30 minutter f.eks.

Takk for svaret. :skitbra:
Kjelen min er på 24 liter, så jeg planlegger å koke rundt 20 liter. Meningen med ølet er ikke å få en kraftig humlearoma/smak, mer som en god ettersmak og å hindre at smak/aromahumlen ender opp som bitterhet som forige gang.
Tar gjerne imot tips på gjær og. :yes:

Om du er blank på hva slags gjær du skal bruke er det fint å gå til produsentene.

Wyeast har f.eks. en yeast style guide: http://www.wyeastlab.com/rw_styleguide.cfm
Om du klikker deg inn på Belgian Pale Ale, får du - etter en liten stilbeskrivelse- anbefalt 3522 - Belgian Ardennes og 3942 - Belgian Wheat til denne stilen.

Tilbake
Topp