Humlegalskap?

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Morn. Sitter og putler med oppskrifter på imperial IPA - en type jeg ikke har brygget tidligere, og knapt drukket. Ser av oppskriftene at IBU varierer fra 80 til 300, eller mer. La inn en av oppskriftene i Beersmith og fik en IBU på 250, og ble plutselig i tvil – kan man drikke slikt? Blir det ikke bare bittert surr? Og: jeg forstår ikke verdien av et nøyaktig humleskjema når det blir så store mengder – det virker som om man bare kan hive oppi alt man har av humlerester i fryseren, så blir det en imperial IPA.


Spørsmålene er: Er IBU over 120 tull? Eller er det gode greier? Og: Er det noen logikk i et humleskjema med en IBU på 250 ++
 
Bortsett fra humleekstrakt som er enormt bittert, sliter tunga med å kjenne forskjellene på bitterhet over 150+(cirka, etter hva jeg husker. Rett meg gjerne). Bitterhetens fremtoning kommer også an på humletypen. Selv føler jeg at Lavalfa-humler har en mer fremtredende bitterhet ved en nevnt IBU enn humletyper med høy alfasyreprosent.
 
Alle de siste IPA'ne jeg har brygget siden jeg brygget Two Captains (200+ IBU) for 1 1/2 år siden
har ligget på 100- 200+ IBU
Det er absolut ikke udrikkelig
 
Sist redigert:
Bortsett fra humleekstrakt som er enormt bittert, sliter tunga med å kjenne forskjellene på bitterhet over 150+(cirka, etter hva jeg husker. Rett meg gjerne).

Tror den gjengse oppfatning av IBU-grensa ligger nærmere 100 enn 150 faktisk. Ellers har man flere kommersielle eksempler på øl med svært høy IBU, uten at de er udrikkbare. En av mine favoritter er BrewDog sin Jack Hammer, som skal ha rundt 200 IBU.
 
Opplevelsen av hvor bittert ølet er vil variere enormt fra person til person. Om du er glad i dobbel/imperial IPA vil nok ikke 200+ være noe problem, men har du ikke smakt særlig av dem før kan det vel lønne seg å begrense seg litt. Jeg tror ikke jeg smaker forskjell på 150 eller 200 IBU, og elsker det uansett, men kona orker det ikke i det hele tatt. 60 IBU på en nokså fyldig øl kan være mer enn nok for mange, mens andre ikke kan få nok...

EDIT: Så av bryggenotatene mine at jeg har prøvesmakt min humlehelveteklone på ca 250 IBU mot Nøgne Ø Two Captains, som skal ha ca 100. Der kunne jeg tydelig merke en forskjell i bitterhet.
 
Sist redigert:
Husk at dette blir rent hypotetiske tall. Som nevnt over er det vanskelig å smake bitterhet utover ca. 100. I tillegg finnes det en grense for hvor mye iso-alfasyre du klarer å løse i ølet, men akkurat hvor grensen går, vet jeg ikke. Mener jeg har lest et sted mellom 100 og 150. Modellene for IBU-beregning blir med andre ord ganske dårlige når du kommer langt opp på skalaen, og tallet du beregner har lite eller ingenting med faktisk målt IBU å gjøre. I tillegg forsvinner mye bitterhet under gjæringen.

Jeg drakk en gang Mikkellers "1000 IBU", og den var langt fra udrikkelig. Ikke en favoritt, men ikke dårlig på noe vis. Grunnen er nok at det faktiske IBU-tallet er svært mye lavere enn 1000 IBU.

Når det er sagt: hvis du tredobler mengden bitterhumle vil du nok merke forskjell, selv om målt IBU-tall skulle ende opp på omtrent det samme. Humle er jo mer enn bare alfasyre..
 
Noen må da ha målt faktisk IBU på Mikkeller 1000 og andre høy IBU (D)IPA'er


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gustav Jørgensen nevnte på en av smakingene på Verkstedet at 1000 Ibu var blitt målt på lab. Husker ikke resultatet, men det var overraskende lavt, under 100 hvis jeg ikke husker feil.

Med forbehold om at jeg husker helt feil, det ble servert mye godt øl den dagen.
 
mener å huske at brew dog holdt et foredrag for noen svensker en gang. etter mye smaking var foredragsholder blitt ganske full og påstod da at eneste måten å merke IBU på over 100 var via brystvortene, og visp satt et 30talls svensker med brystvorta nedi ølglasset :)
 
Dersom tallene fra det belgiske universitetet var grunnlaget for det du hørte, så husket du i grunnen ganske korrekt ;)
 
Ja, han nevnte jo Belgia. Jeg så bare 140 da jeg leste posten i sta :)
Forøvrig interessant at selv labmåling gir så store forskjeller. Metode eller alder på øl tro?
 
podcastene August 11, 2011 - IBU Ceiling Experiment
og
August 25, 2011 - IBU Ceiling Follow-Up

http://www.basicbrewing.com/index.php?page=basic-brewing-radio-2011

her tester de forskjelloge mengder bitterhumle i forskjellige batcher. Disse eksperimentene viser at man med vanlig bitterhmle har problemer med å komme mye over IBU på 50. De konkluderer med at man kanskje bør spare resten av humla til aroma.

Her er testdata fra eksperimentet
http://hwcdn.libsyn.com/p/f/9/b/f9b...23515870&hwt=b5c2c17f39fab7f940f97a928f3945b7

Her er analyser 2 mnd etter flasking:
http://ec.libsyn.com/p/8/5/6/8566e9...1ce3dae902ea1d06ca8432d0cf5cd92c&c_id=3649405
 
Tilbake
Topp