Humlegrøt reduserer utbytte

Vi brygger på en Brewolution Brewstrer som har uttak via et grovkornet filter i bunn, herifra går vørteren direkte gjennom kjøling (rør-i-rør)

Ved uttapping er det en tålmodighetsprøve å tippe kjelen mens man skraper filteret for å få med så mye som mulig. Jeg vil anslå at vi mister 1-2 liter på hvert brygg, en del som ligger igjen i kjøleslangen, og en stor del i humlegrøten. Er folk kjent med å humle i en meskepose? Andre råd for å få mer utbytte av de siste restene?

Nå er ikke jeg veldig kjent med Brewster, men jeg pleier å gjøre regning med litt svinn i løpet av brygginga, og skalerer deretter i forhold til ønsket mengde ferdig øl. Dvs at det blir noe som ligger igjen sammen med humle (og ikke minste utfelt protein etc) i gryta, litt i slanger, og til syvende og sist en liten mengde som blir værende igjen med trub i gjæringskaret til slutt. Synes 1-2 liter vørter i "svinn" hørtes ganske minimalt ut.

Mulig det høres lite ut men når maksimalt utbytte har vært 21 liter, og vi stort sett ligger på 15-17 så snakker vi over ti prosent..

thomasski skrev:
Mulig det høres lite ut men når maksimalt utbytte har vært 21 liter, og vi stort sett ligger på 15-17 så snakker vi over ti prosent..
Prøv å bruk humleposer neste gang dere bryggerse om det blir mindre humlegrøt da.
Humleposer koster lite og kan brukes mange ganger.

thomasski skrev:
Vi brygger på en Brewolution Brewstrer som har uttak via et grovkornet filter i bunn, herifra går vørteren direkte gjennom kjøling (rør-i-rør)

Ved uttapping er det en tålmodighetsprøve å tippe kjelen mens man skraper filteret for å få med så mye som mulig. Jeg vil anslå at vi mister 1-2 liter på hvert brygg, en del som ligger igjen i kjøleslangen, og en stor del i humlegrøten. Er folk kjent med å humle i en meskepose? Andre råd for å få mer utbytte av de siste restene?

Har dere prøvd å røre kraftig rundt med ei bryggeskje, la det stå halvtime-trekvarter og så tappe?

Men hvis man brygger f.eks IPA så er det jo ikke overraskende at en del går tapt. Selv regner jeg med ca 2.5-3 liter svinn til trub på 25 liter ned i gjæringskaret.

hva med å helle hele smørja nedi en saftsil eller lignende og la det dryppe av? det har jeg gjort noen ganger, men jeg synes egentlig det er litt mye dill for fire halvlitere. kan hende man får med seg uønskede greier fra humla også, men det kan sikkert noen andre svare bedre på enn meg

Jeg bruker også brewolution, og har etter litt prøving og feiling klart å lage batcher på 23 liter med den. Jeg har lagd hop spider (som bare er en måte å løse humling i meskepose på), men heller gått over til bare å røre under og etter kok, slik at humlegrumset samles i midten (whirlpooling). Jeg prøvde også å bruke tom meskeinnsats som humleholder, men dette resulterte bare i at det kokte over via glippa mellom kjele og meskeinnsats. Hel humle er også greiere enn pellets, og jeg tror det er det maltsettene fra brewolution inneholder. Et annet tips for å øke vørtermengden er å fylle kjelen breddfull med vørter. Min brewster koker, men koker aldri over så lenge lokket er av (har isolert den med liggeunderlag). Jeg fyller den derfor opp til 0,5 cm fra kanten uten søl. Eventuelt går det også an å fylle på med litt ekstra vørter underveis i koken. Jeg tar siste del av skyllinga med meskeinnsatsen i gjæringskar, så det svake varmeelementet kan starte koking før malten er ferdig skylt. Det vil uansett være igjen en liten skvett i sammen med humla, men mye av dette tror jeg er proteiner, humle og annet rusk, som nok bidrar til mer bunnfall enn til mer øl.

Les mer på http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,13726.0.html, som er en slags gruppeterapi for Brewster-brukere.

Hallgeir U skrev:
Jeg bruker også brewolution, og har etter litt prøving og feiling klart å lage batcher på 23 liter med den. Jeg har lagd hop spider (som bare er en måte å løse humling i meskepose på), men heller gått over til bare å røre under og etter kok, slik at humlegrumset samles i midten (whirlpooling). Jeg prøvde også å bruke tom meskeinnsats som humleholder, men dette resulterte bare i at det kokte over via glippa mellom kjele og meskeinnsats. Hel humle er også greiere enn pellets, og jeg tror det er det maltsettene fra brewolution inneholder. Et annet tips for å øke vørtermengden er å fylle kjelen breddfull med vørter. Min brewster koker, men koker aldri over så lenge lokket er av (har isolert den med liggeunderlag). Jeg fyller den derfor opp til 0,5 cm fra kanten uten søl. Eventuelt går det også an å fylle på med litt ekstra vørter underveis i koken. Jeg tar siste del av skyllinga med meskeinnsatsen i gjæringskar, så det svake varmeelementet kan starte koking før malten er ferdig skylt. Det vil uansett være igjen en liten skvett i sammen med humla, men mye av dette tror jeg er proteiner, humle og annet rusk, som nok bidrar til mer bunnfall enn til mer øl.

Les mer på http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,13726.0.html, som er en slags gruppeterapi for Brewster-brukere.

Hvordan (og hvorfor) har du isolert med liggeunderlag? Har du mulighet for å legge ut et bilde av patenten?

Jeg har isolert kjelen med liggeunderlag for raskere oppvarming og bedre kok (mindre varmetap). Jeg har dessverre pakket bort både kjele og underlag nå, men kan prøve å beskrive det uten bilder. Det er egentlig bare å kjøpe billig liggeunderlag på Europris eller lignende, og surre det rundt kjelen en runde. Klipp hull til hanker og kran, og fest det med reimer eller teip. Hvis det blir søl, noe det stundom blir med breddfull kjele, er det bare å kjøre underlaget i vaskemaskin. Jeg har ikke isolert lokket ennå, siden jeg koker mest uten lokk. Jeg tror kanskje Biltema har noen sølvfargede, ekstra gode isolasjonsmatter, men disse har jeg ikke prøvd. Kanskje noen andre på forumet kan slenge inn en link til dette. Målet er uansett å lage en kappe som svarer til denne til Speidel http://shop.petit-agentur.no/products/speidel-braumeister-varmekappe-20-liter .
Lykke til!

Tilbake
Topp