humleposer

Heisann.
Er godt i gang med brygging og har denne gang brukt humleposer ved ilegg av humle. Skal man øke humleinnholdet ved bruk av poser? Har nettopp lagt i første pose og den er på anbefalt mengde fra oppskrifta, ikke mer.
Skal humleposen opp av gryta når nr 2 legges i etc? Altså skal det kun være en pose i gryta samtidig?
takk for svar.

Jeg bruker humleposer, en for hver dose humle.. Slenger bare posen nedi, akkurat som om jeg ikke brukte pose. Men jeg også har lurt veldig på om man får mindre utbytte av humlen... Har prøvd å søke både er på forumet og interveven generelt, og får litt blandede meninger om det. Ihverfall så knyter jeg posene helt i enden, slik at humlen får mest mulig plass å boltre seg på, og bruker ei sleiv til å dyppe og plaske litt med den, litt som en tepose, underveis i kokinga. Om det bar noe for seg er ikke sikkert da, men jeg tenkte det var lurt :p

Kan ikke sikkert svare deg på bruk av pose og henblikk på mengde, men det tror jeg i allefall går helt fint. Det skal tross alt koke lenge sammen med vørteren. Humle skal vel tilsettes etter hvert i kokingen, og ikke tas ut. De første tilsetningene du gjør er bitterhumle, og skal koke lenge/hele koketiden for å slippe ut bitterstoffer. Humlene du tilsetter senere i koketiden tilfører mer og mer aroma, alt ettersom hvor sent i kokinga de tilsettes.

ja jeg har fått med meg at det er litt forskjellige meninger om dette. At man får mindre effekt av humlen med posen. Kanskje det er best å droppe dette, hvertfall nå når jeeg brygger en humlesterk IPA?
Kanskje siste illegget blir uten pose da jeg har brukt pose på de to første?

Jeg har brygget en pale ale med samme mengde humle to ganger. Andre gangen med humleposer ved alle humle tilsetninger. Ble markant mindre humle smak på denne batchen.

takk for gode svar. Ja det er vel naturlig å tro at en IPA med lite humlesmak blir krasj. Kanskje humleposer fungerer best ved andre ølsorter.
Jeg brukte ihvertfall humleposer på to av ileggene, men den siste uten.

Mener å ha lest en gang at man regnet 80% ved bruk av poser. Om det var i kok eller tørr husker jeg ikke.
Hukommelsen er desverre mer flyktig enn humlen i en IPA:) Så ikke stol på det tallet.
I kok tror jeg posene må være med like lenge som om man ikke brukte poser. Ellers så vil man vel kunne få to vidt forskjellige resultat med og uten bruk av poser.

Det kjem då heilt an på humlemengda og storleiken på posen. Ein smekkfull pose vil jo kunne gje noko mindre overflate/eksponering, men dette er då meir av teoretisk interesse slik eg ser det.

Tilbake
Topp