Humlevalg i All-grain IPA

Første all-grain coming up, og tenker det skal bli ein IPA. Hadde i grunn planlagt en forholdsvis enkel sak med pale malt + litt krystall og hvete... og bruke cascade til en IBU rundt 60 (90,30,15,5 min)

Men, er veldig glad i Brooklyn East India Pale Ale, og ser at der er det brukt East Kent Golding, Willamette, Northdown og Centennial..

Kan eg risikere fullstendig kræsj i forskjellig humlesmak ved å eksperimentere litt?

Hvis ikkje, kom gjerne med tips til dosering og tidspunkt... ;)

LT

Du kan jo lage deg noen små kok (humle-te) på de forskjellige humlene og se hvilke du liker/hvilke kombinasjoner du liker.

Mye av morroa med å brygge selv er jo å eksperimentere og skape egne smaker så etter min mening er det bare å klinke til.

Kræsj tror jeg ikke du skal bekymre deg for, men noen humletyper kan overdøve andre.

SMASH brygg er er fin måte å lære malt og humle å kjenne  :yes:

Eksperimentering er gøy, og i en IPA er mottoet oftest "Kjør på!".
"Single hop"-øl er pedagogisk interessante for å lære den enkelte humletypen å kjenne, men ønsker du en øl med kompleksitet i duften og smaken, lønner det seg oftest å kombinere 2 eller flere humletyper.
Cascade bidrar med preg av "grapefrukt", Willamette med noe som kan minne om "tobakk", EKG med et "tørt og støvet" preg av urter, Sorachi Ace med "sitrongras", Nelson Sauvin med "knuste stikkelsbær og hvite druer", andre newzealandske med "tropisk fruktblanding", mens flere amerikanske har sterkest preg av gran / furunål / harpiks. Tut og kjør!

Tilbake
Topp