Hurtigmetoden sammenlignet med ”standard” gjæringsforløp for lager

Vekker den tråden her litt igjen. Den blowtie'en, justerer du den på forhånd på f.eks på et tomt fat du vet trykket på? eller justerer du den på gjæringskaret ettersom trykket bygger seg opp under gjæring?

Blowtie'n kan også justeren rett på regulatoren på CO2-flaska med en overgang. Da får man samtidig sjekket Blowtie-manometeret også.

PSX_20200516_190821.jpg
 
Går det ann å gjøre det slik tro?
Samle opp nok Co2 i posen til coldcrash og la det andre gjærlåset ta hånd om overtrykket.
Et annet spørsmål er om det er noen vits i å coldcrasheIMG_20200902_160145743_HDR-picsay.jpg viss en allikevel skal tappe på flaske og sukkerkarbonere? Holder det ikke å coldcrashe etter karboneringen er ferdig?
 
Går det ann å gjøre det slik tro?
Samle opp nok Co2 i posen til coldcrash og la det andre gjærlåset ta hånd om overtrykket.
Et annet spørsmål er om det er noen vits i å coldcrasheVis vedlegget 46744 viss en allikevel skal tappe på flaske og sukkerkarbonere? Holder det ikke å coldcrashe etter karboneringen er ferdig?

Jeg cc'er aldri. Etter ei stund er ølet klart - på flaskene mine. Men NB - jeg bruker Clarex.
 
Jeg har testet trykk gjæring av lager noen omganger som ble kjørt i 17c ihht råd fra Mike Murphy og 1 bar.
Min konklusjon gikk ut på å gå tilbake til 0 trykk og lang kald fermentering. Så spundit settes på 0 nå.

Godt mulig andre synes dette er helt topp, men min subjektive opplevelse var det ikke stod seg like lenge. Rimelig samme opplevelse som Holmentoppen viser til på tasty metoden.

Wlp925 er den som klarer dette best
W-34/70 og WLP830 klarte det bra men stod seg ikke like godt
Wlp940 tåler ikke trykk noe særlig, dårlig utgjæring.

Så konklusjonen min var å enten å bruke 925 og trykk eller fortsette med Wlp830 som jeg liker best og fortsette som før.

Selvsagt forsvinner øl fort betyr det veldig lite, samme som ved tasty metoden.
 
Tilbake
Topp