Hva betyr disse uttrykkene for malt?

På Petit-agentur sin nettside finnes en link til EBC verdier for Muntons malt.  Se vedlegg ...

Kan noen forklare hva som menes med:
(dw%) og tilhørende angivelse i min for EBC Extract ?
Hva betyr Kolbach og n/a ?

Vedlegg

• EBC VERDIER FOR MUNTONS MALT.doc
    51 KB · Sett: 42
Kjell P skrev:
På Petit-agentur sin nettside finnes en link til EBC verdier for Muntons malt.  Se vedlegg ...

Kan noen forklare hva som menes med:
(dw%) og tilhørende angivelse i min for EBC Extract ?
Hva betyr Kolbach og n/a ?

Jeg er ingen ekspert, men jeg gjør et forsøk:
Kolbach er hvor modifisert malten er, grovt sett hvor mye av store proteiner som er brutt ned til mindre proteiner og aminosyrer.
Veldig oversimplifisert: Viss tallet er lavt, legg til en proteinrest (hva som er lavt kommer an på malttypen, men pale-malt bør ligge mellom 40 og 45ish)
n/a betyr bare "not available"

Jeg vil regne med ekstrakt-tallet sier noe om hvor mye stivelse/sukker du kan få ut, men jeg er ikke helt sikker på hva EBC betyr her. %dw betyr vel noe sånn som prosent av tørrvekt (dry weight) man kan utvinne.

Jeg regner med at EBC i forbindelse med ekstrakt bare betyr at det er den standarden som er brukt, og at det i likhet med farge finnes flere måter å oppgi ekstrakt på.

Her er f.eks. i L/kg
http://www.Muntons.com/minibrewing/iob.asp
EDIT: Og da forstår jeg det slik at det er antall liter med 1.001 vørter man kan få per kilo malt, tilnærmet lik 0.001 * SG man får for 1 kg i 1 liter, som er data jeg bruker for å regne ut effektivitet.

Tilbake
Topp