Hva betyr "whirlpool" i øl sammenheng?

TomS

Ser at man anbefaler "whirlpool" for å samle humlerester etc. i midten av kokekaret, før man tapper over til gjæringsdunk. Men hva betyr egentlig dette?

At man rører i eller resirkulerer vørter for å skape en virvelstrøm i gryta under eller etter kjøling. Når dette får stå i ro til virvelen gir seg, vil de fleste sedimentene samle seg i midten av gryta, og ikke bli med når vørteren tappes av.

Stein Norem Wisted skrev:
At man rører i eller resirkulerer vørter for å skape en virvelstrøm i gryta under eller etter kjøling. Når dette får stå i ro til virvelen gir seg, vil de fleste sedimentene samle seg i midten av gryta, og ikke bli med når vørteren tappes av.

Takk, men vil ikke dette være "risikabelt" med hensyn til infisering av vørter? Eller går det greit å spraye inn meskespaden inn med Starsan og røre til den store gullmedaljen?

Det enkleste er å slenge sleiven i kokekjelen siste kvarteret, eventuelt kjøre kokende vørter gjennom pumpen en stund før kjølingen starter. Da blir utstyret desinfisert av seg selv.  :skitbra:

Det er jo også viktig å vite forskjellen på å røre og på å plaske. Rør så kraftig/mye du klarer, UTEN å plaske. :)

OyvindEG skrev:
Hvis du bruker dyppkjøler, kan man også røre med denne.

Bruker en kjølespiral (hvis det var det du mente), men den får jeg ikke rørt noe særlig med... Satser på desinfisering av meskesleiv  :)

Hva er egentlig fordelen med å whirlpoole under kjøling?
Man sier at man får samlet diverse graps i bunnen og midten av kjelen ved whirlpooling, men kan ikke si jeg har hatt problemer med sedimenter i batchene mine. Lar de gjerne stå å "hvile 30-60 min etter kjøling da...
Men spm. mitt er i forhold til nedkjøling av vørter. Har whirlpooling noen kjempe fordeler?

Hva er egentlig fordelen med å whirlpoole under kjøling?
Man sier at man får samlet diverse graps i bunnen og midten av kjelen ved whirlpooling, men kan ikke si jeg har hatt problemer med sedimenter i batchene mine. Lar de gjerne stå å "hvile 30-60 min etter kjøling da...
Men spm. mitt er i forhold til nedkjøling av vørter. Har whirlpooling noen kjempe fordeler?
Whirlpool som uttrykk brukes vel primært om konseptet å sentrere truben osv., men bevegelse i vørteren under nedkjøling kan bidra til at nedkjølingen går vesentlig raskere hvis man f.eks. har en spiralkjøler. Om du rører med kjøleren under nedkjøling eller rører i vørteren er i grunn det samme, hovedpoenget er at det blir mer effektivt når det er bevegelse.

Tilbake
Topp