Ser at man anbefaler "whirlpool" for å samle humlerester etc. i midten av kokekaret, før man tapper over til gjæringsdunk. Men hva betyr egentlig dette?
At man rører i eller resirkulerer vørter for å skape en virvelstrøm i gryta under eller etter kjøling. Når dette får stå i ro til virvelen gir seg, vil de fleste sedimentene samle seg i midten av gryta, og ikke bli med når vørteren tappes av.
At man rører i eller resirkulerer vørter for å skape en virvelstrøm i gryta under eller etter kjøling. Når dette får stå i ro til virvelen gir seg, vil de fleste sedimentene samle seg i midten av gryta, og ikke bli med når vørteren tappes av.
Takk, men vil ikke dette være "risikabelt" med hensyn til infisering av vørter? Eller går det greit å spraye inn meskespaden inn med Starsan og røre til den store gullmedaljen?
Det enkleste er å slenge sleiven i kokekjelen siste kvarteret, eventuelt kjøre kokende vørter gjennom pumpen en stund før kjølingen starter. Da blir utstyret desinfisert av seg selv. :skitbra:
Hva er egentlig fordelen med å whirlpoole under kjøling?
Man sier at man får samlet diverse graps i bunnen og midten av kjelen ved whirlpooling, men kan ikke si jeg har hatt problemer med sedimenter i batchene mine. Lar de gjerne stå å "hvile 30-60 min etter kjøling da...
Men spm. mitt er i forhold til nedkjøling av vørter. Har whirlpooling noen kjempe fordeler?
Hva er egentlig fordelen med å whirlpoole under kjøling?
Man sier at man får samlet diverse graps i bunnen og midten av kjelen ved whirlpooling, men kan ikke si jeg har hatt problemer med sedimenter i batchene mine. Lar de gjerne stå å "hvile 30-60 min etter kjøling da...
Men spm. mitt er i forhold til nedkjøling av vørter. Har whirlpooling noen kjempe fordeler?
Whirlpool som uttrykk brukes vel primært om konseptet å sentrere truben osv., men bevegelse i vørteren under nedkjøling kan bidra til at nedkjølingen går vesentlig raskere hvis man f.eks. har en spiralkjøler. Om du rører med kjøleren under nedkjøling eller rører i vørteren er i grunn det samme, hovedpoenget er at det blir mer effektivt når det er bevegelse.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.