Hva bør jeg starte med?

Forøvrig så finnes det kanskje mer egnede rom enn kjøkkenbenken i en enebolig. Har du et vaskerom så er det et bedre utgangspunkt. Det blir lett litt søl og lukt som medfører at fruen i huset legger begrensninger på bryggergleden

Hva hvis den som brygger er fruen i huset, da;)?

Kjøkkenbenken er kjekk på den måten at det ofte er et avtrekk der. Sjølsagt er det en fordel om en har et godt vaskerom med avtrekk der en kan holde på - men det er vel ikke gitt at det finnes mer egnede rom? Jeg mesker på badet og koker på kjøkkenet, og det fungerer fint - og jeg brygger ofte! Men så har jeg en samboer som både er glad i øl og svært tolerant:). (Hun leser ikke dette forumet, så jeg har ingenting å tjene på å si dette:p.)

Hvis du har vært med å brygge før og er sikker på at det er dette du skal drive med fremover i lang tid så er det bare å investere i en skikkelig maskin med en gang, de sparer deg for mye veldig jobb på sikt og de er plassbesparende. En 20 liter speidel tar lite plass og er helt suveren å brygge med pga programmering og temperaturstyring og alt som er. Grainfather har jeg ikke prøvd, men ser grei ut, litt mer arbeid. Har også brukt 3 kjelers prinsippet før, men det tar mye plass og er mye knot. BIAB er billig med jeg vet ikke om jeg hadde orket å brygge mye med dette.

Bruk vaskekjelleren om du kan, og med speidel kan du skaffe deg en tophatt på sikt som du kan koble på en flexirør som du kan stikke ut et vindu og vips så har du ikke noe fukt inne lenger. Speidel med topphatt og fleksirør kan du i prinsippe bruke hvor som helst, men du bør jo ha vann tilgjengelig.

Til gjæring så er en kjølig bod (15-18) et fint alternativ. Hvis den er kaldere så er det ikke noe problem. For å regulere tempen i boden skaffer du en temperaturkontroller og kobler til en liten ovn. Da kan du regulere tempen akkurat som du ønsker.

Jeg vurderte ulike alternativer, men endte opp med en Grainfather. Fikk den for to uker siden og har nå to brygg til gjæring.

Valgte GF pga pris sett opp mot speidel. Valgte GF for å få en enklere bryggedag sett opp mot andre alternative løsninger.

Jeg er veldig fornøyd med GF, men har ingenting å sammenlikne med.

Tilbake
Topp