Hva drikker man til jul?

Gahr

Norbrygg-medlem
Som hjemmebrygger vil jeg påstå at jeg har ei bedre jul enn ikke-bryggende: Ipa som aperitif, old ale til pinnekjøttet, pilsner til juletorsken og silda, imperial stout til moltekremen og konfekten. Hva drikker dere?

God jul, alle sammen! :skaal2:

Gahr
 
Jeg drikker det samme som ellers, nemlig det jeg til enhver tid har i øleskapet mitt :)  Per nuh er det am. pale ale, bitter, porter, pils (mmm!) og weizen.  Og så en blodfersk old ale, men den bør vel få roe seg til neste år, egentlig...
 
Til tross for store planer om hjemmebrygget, så blir det polvarer i år. Nøgne God Jul, assortert "vanlig" juleøl, og noen sorter akevitt. Det kunne vært verre  :laugh:
 
Jeg serverer familien AverØl i år. Litt knapp lagringstid, med det blei ikke så halvgæernt. Tror det passer ypperlig til pinnekjøtt. Hint av einebær og ingefær + en rund eim fra det brune sukkeret.
Skål og GOD JUL  :skaal2:
 
Vi hadde eldhus-røkt pinnekjøtt i dag (fra Evanger), og da serverte jeg Amerikansk IPA på 80 IBU. Det passet veldig godt, smakte nesten ikke humlen i det hele tatt. Det er godt med noe litt friskt til det litt fete, røkte pinnekjøttet (hva skal man med akkevitt når man har bittert øl)

God Jul til alle :)

Richard
 
Jeg var hos min eldste søster og mannen hennes i går julaften. Pga. at jeg måtte bruke min egen bil opp ble det bare farris til ribba. Da jeg kom hjem utpå kvelden satte jeg meg foran tv'en med Tuborg juleøl og fenalår av geit.

På nyttårsaften blir det å smake på et vinter øl kjøpt fra olbrygging.no (Per Inge) men jeg tror det vil være for ungt, ( I skrivende stund 9 dager på flasker) så det blir å kjøpe noe annet øl i reserve for å ha til eldhusrøykt pinnekjøtt som jeg skal ha till middag. :biersmile:
 
Til middagen 1. og 2. juledag: "Julenissens Hevn", Bryggelaget Medgang sin "kopi" av Crouch Vale Santa's Revenge.

Søt og sterk nightcap: "Skallekløyvar", Medgang-kopien av Orkney Skullsplitter.

Når man trenger en lettere og bitrere forfriskning til avveksling fra julens søtsaker: Medgang-kopiene av Oakham JHB eller Timothy Taylor Landlord.
 
Hvor har dere fått tak i disse oppskriftene Sigmund.?
Er det noe du kan dele med andre ,eller er de beskyttet? ::)
 
I de lave lendene ble det elgstek med hjemmelaget rødkål til hovedrett, og hva annet enn en Dark Horizon kunne passe bedre til det?  :p

Det ble én flaske på fem personer, heldigvis fant jeg noen små glass slik at det ikke så så lite ut.

Og takk til Grove for ølet  :amen: . Bytteølet finner vi snart ut av!
 
GeirJ skrev:
Hvor har dere fått tak i disse oppskriftene Sigmund.?
Er det noe du kan dele med andre ,eller er de beskyttet? ::)

De fleste oppskriftene finnes i disse to bøkene, som er ganske rimelige, og anbefales:
http://www.amazon.co.uk/Real-Ales-H...sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1199151281&sr=1-1 og
http://beerinnprint.co.uk/description.php?prodid=824
Unntaket er "kopien" av Timothy Taylor Landlord, som vi fant en oppskrift på hos vår engelske humleleverandør: http://www.hopshopuk.com .
Finner den ikke igjen der nå i farten, så jeg gjengir oppskriften her:

"The recipe for 23 litres of Landlord at 1042 OG would be
Golden Promise Pale Malt 4280g
Styrian Goldings 42g and Fuggles 35G at the start of the boil
Goldings 15g and Fuggles 10g in the last 15 minutes
Mash 90 minutes at 66C

I have not used Golden Promise Malt personally as I use Maris Otter exclusively. I have a good local source of this and have found it to be a forgiving malt that reliably produces good beer."

Vanlige (East Kent) Goldings og Fuggles er jo "safe" humler for engelske ales, men her bidrar i tillegg den slovenske humletypen Styrian Goldings (som til tross for navnet vel er nærmere i slekt med Fuggles enn med vanlig Goldings) til å gi Landlorden sitt særpreg. Godt øl!

Golden Promise malt er vanskelig å få tak i, men enhver pale ale malt av god kvalitet kan brukes.
 
Jeg visste at det var en bok du hadde referert til tidligere, men har ikke funnet ut hvilken det var. Så takk for infoen igjen :ilike:

Er det noen som har tips om hvilke øl som passer til Baccalao. Tenker da på øl som kan kjøpes i butikk eller på polet?
 
grove skrev:
FYI: Humlegården selger Golden Promise-malt.

Se det ja! Humlegården er nok en bra leverandør, spesielt for dere som bor på Østlandet og lett kan ta turen bort eller få det levert ved grensen.

Bryggelaget Medgang har nå (sammen med noen andre bryggelag i Sør-Rogaland) sendt inn bestilling på 1 tonn (som er minimumsbestillingen) Maris Otter malt fra Ths. Fawcett & Sons i England (samme leverandør som Nøgne Ø bruker). Fawcett sender det med en speditør (går vel hovedsaklig med båt) til Stavanger. Andre leverandører kan nok skaffe genmodifisert tysk malt adskillig billigere, men vi satser på anerkjent engelsk kvalitet!

Ikke umulig at vi satser på Humlegården ved en annen korsvei.
 
GeirJ skrev:
Er det noen som har tips om hvilke øl som passer til Baccalao. Tenker da på øl som kan kjøpes i butikk eller på polet?

Jeg ville foreslå Nøgne Ø Pale Ale, Saison eller God Påske (alle på polet).
Fra butikk vil Haandbryggeriet Pale Ale fungere bra, Nøgne Ø Bitter burde også fungere. Vil du ha en litt annerledes smak anbefales Nøgne Ø Wit.
Blant pasteuriserte øl anbefales Harviestoun Bitter & Twisted.

En bra pils vil heller ikke smake vondt til bacalao, men jeg ville nå først og fremst gå for en av de overnevnte.
 
Takk for gode tips. Skal kjøpe noen av hver, så får jeg se hva som treffer best :skaal:

Synd at det ikke går an å få tak i Harviestoun på Haugalandet, Bitter and Twisted synes jeg er et nydelig øl
 
Tilbake
Topp