Hva er din favoritthumle?

Aasberg

Norbrygg-medlem
Har testet en del amerikansk humle ved å tørrhumle lettøl. Min favoritt ble Simcoe, med Columbus på en fin 2. plass.

Hva er din favoritt?

Det er vel forskjellige favoritter til forskjellige øl. Men Cascade er en amerikansk favoritt sammen med Mosaic og Centennial.
Hvordan testet du humlene i lettøl? Heiv oppi og korka igjen? hvor lenge lot du det stå?

Joda, forskjellige favoritter til forskjellige typer øl, men nevn gjærne flere. Mosaic har jeg ennå ikke fått prøvd, men har hørt mye bra om den.
Testet ved å tørrhumlet med en god mengde i hver flaske, lot stå i romtemperatur i 3 dager, så i kjøleskap i 4. Veldig lærerikt.

Citra er skjitbra! :) haha, må nok si Mosaic i IPA og Nelson Sauvin i pale ale for min del :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg må si amarillo. Det var humla som introduserte meg til håndverksøl til å begynne med. Columbus og citra på god nr to og tre.

Citra er skjitbra! :) haha, må nok si Mosaic i IPA og Nelson Sauvin i pale ale for min del :)

Jeg har nelson liggende i frysen som jeg har lurt på hva jeg skal bruke til.
Har du lyst å gi meg et hint om hvordan du lager din pale ale? Jeg vet ikke hva nelson går greit i sammen med.
Høres litt spennende ut.

Oppskrift (sånn ca etter hukommelse):
OG 1.050, IBU 45
85% pale
5% Munich (25 ebc)
5% Caramunich II (110-130 ebc)
5% Biscuit (husker ikke ebc)
Chinook til ca 20-25 IBU @ 60
1 g/l Nelson @ 10 min
1 g/l Cascade @ 10 min
1 g/l Nelson @ 30 min Hop stand
1 g/l Cascade @ 30 min Hop Stand
1,5 g/l av begge til tørrhumling.
Meskes på 66 grader.
Syns denne er helt knall :)

Humulus lupus er min favoritt...

Eller for å si det på en annen måte; jeg digger mangfoldet. Citra og amarillo, oh yes! Magnum og saaz, like gjerne. Hakke no favoritt stilart heller. Yndlingsølet er det jeg har i glasset til en hver tid.

Magnum på 60. Chinook og Centennial på 30 og 15. Amarillo og Citra på 0, hopstand og tørr

Mosaic, ihvertfall i husets IPA.
Bruker Magnum på 60min, så 50g Mosaic på 20,10 og 2 min + tørrhumling.

Sist redigert:
Oppskrift (sånn ca etter hukommelse):
OG 1.050, IBU 45
85% pale
5% Munich (25 ebc)
5% Caramunich II (110-130 ebc)
5% Biscuit (husker ikke ebc)
Chinook til ca 20-25 IBU @ 60
1 g/l Nelson @ 10 min
1 g/l Cascade @ 10 min
1 g/l Nelson @ 30 min Hop stand
1 g/l Cascade @ 30 min Hop Stand
1,5 g/l av begge til tørrhumling.
Meskes på 66 grader.
Syns denne er helt knall :)

Suverent! Takk skal du ha!
Jeg elsker Chinook som bitter og cascade kjenner jeg jo godt.
Dette går i kverna så fort det lar seg gjøre.

Når jeg satt og smakte de forskjellige humlesortene i tørrhumleeksperimentet mitt, hadde jeg smakt allerede 7 forskjellige humletyper før Columbus dukket opp. Og for en eksplosjon av smak som møtte meg. Har ikke smakt lignende. Så lurer på hvordan denne humlen oppfører seg i kok i forhold til tørrhumle. Noen med erfaringer?

Centennial, uten tvil. Synes de aller fleste humlene har gode kvaliteter, men centennial alene er bare helt idiotisk godt, spør du meg.

Chinook og Mosaic
Mosaic i IPA og Chinook i Brown Ale, men har lyst til å prøve den i en IPA også en gang

Tilbake
Topp