Skal lage en imperial stout neste uke og ønsker å bruke 10% flaket ett eller annet for økt fylde, munnfølelse og viskositet. Hva gir mest av dette av flaket bygg, flaket havre eller flaket hvete?
Dette lurer jeg på også, og ikke bare for stout. Det siste jeg flasket, en red IPA var godt humlet, men manglet fylde og kropp. Jeg er spent på svar her.
Trenger du egentlig noe for å booste fylden i et sånt øl? Er det ikke tjukt nok i utgangspunktet? Mange oppskrifter har ikke noe sånt, i alle fall. Dry stout er jo en annen sak - det blir vannaktig nok med valset bygg - og i havrestout er jo den munnfølelsen som havren skal gi sjølve signaturen, men er det så viktig her?
For ordens skyld: Jeg spør fordi jeg ikke vet. Men jeg synes uansett 10% høres mye ut. (En oppskrift som Gordon Strong har i den siste boka si, har en kvart kilo valset bygg i en oppskrift til 19 liter, og det er ca.3%. Ikke at jeg mener det er noen fasit fordi det er GS som bruker det, altså.)
Er usikker på om jeg skal bruke det eller ikke, men tenker mer at det kan vel ikke skade. Men så mye som 10% blir det nok ikke. Men lurer fremdeles på hva som er forskjellen på de ulike flakede typene, ift smak, fylde og konsistens.
Havre skal vel gi en "silkemyk" munnfølelse, og det mener jeg vel jeg fikk den gangen jeg brygget en havrestout. Men ellers skal jeg ikke si det gjør så mye forskjell.
Hvete tror jeg ikke er tingen - hjelper antakelig mest på skummet - så det blir vel enten bygg eller havre. Tror jeg hadde gått for havren - sjøl om jeg ikke tror forskjellen er så stor.
Rug er nokså spesielt, synes jeg. Tviler sterkt på at den rugmalten jeg har liggende, kommer til å bli brukt opp. Noen liker det, jo - men du ser ikke veldig rugøl rundt omkring? Har stående en del roggenweizen - og den er ikke en direkte hit.
Sjekk basic brewing radio for en haug m eksperimenter m opp til 100 % rug. Han bruker rug for å gi fylde/munnfølelse. Dette gjerne på øl helt ned til 2 % abv.
Jeg ville brukt maltet rug. Havregryn har jeg aldri hatt noe særlig effekt av, men jeg har inntrykk av at den setter litt rå smak, som av, ja, havregryn.
Personlig synes jeg ikke det er nødvendig med flak av noe slag i imp. stout. De har en tendens til å bli fyldige nok uten. Tvert imot synes jeg noen prosent sukker kan være fint, for å tynne ut kroppen litt.
Skal ikke fortelle deg hvorvidt du skal bruke det eller ikke, men 10% i en imperial stout er veldig mye. Husk at forholdet malt til vann er like viktig som forholdet malt til malt. Si feks du skal bruke 10 kg malt totalt til 25 liter. Det vil gi deg ett helt kg flaket korn på 25 liter, som er veldig mye. Det vil nok gi mye av det karakteristiske råe litt beske preget som man kan få av havre. Det samme gjelder også røstet malt, har smakt alt for mange imperial stouts med 10% roasted barley, og det er regelrett ikke godt... (i min mening ihvertfall )
Men hva som gir mest fylde er et godt spørsmål. Havre gir jo en karakteristisk silkemykhet mens alle umaltede korn vil gi en viss mengde fylde. Tror nok rug gir deg mest.
Visste ikke at det var så mye havre i den. Har selv kjørt en imp stout variant av havrestouten min med 12.5% havre og det ble for mye. Den var på 10.5% abv.
Har ikke drukket Beer Geek siden 2014 så kan ikke si å huske hva den smaker, men har litt problemer med øl med kaffe i så jeg likte den ikke.
Jeg kan tildels være enig
Lenge siden jeg drakk BG for første gang, den gang den ble brygget hos NØ
og da var den nydelig
siden det tror jeg de har endret oppskriften og/eller så er jeg ikke like begeistret lengre
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.