Hva gjør jeg når silbunnen er for liten?

skr1970

Norbrygg-medlem
Prøvde min nye silbunn og til min forskrekkelse ser det ut for at den er 1 cm for liten i diameter . Hva gjør jeg nå?

Hjelp med tips fra en petter smart hadde vært godt . Har ikke lyst å kjøpe ny...

0.5cm fra kant til kjelekant?

Du kan få tak i en tykk silikonslange som du snitter på langs og trer rundt kanten på silbunnen.

Det er kanskje til og med litt mer enn 1 cm. Trenger jeg ikke slange med 5 mm vegg? Hvor får en tak i det?

Du kan dytte slangen ut mot kanten og siden den er rund vil den bygge ut fra kanten av silbunnen. Hvor godt den holder seg på plass kan jeg ikke si med den glippa.

Du kan eventuelt skaffe en plate rustfritt eller aluminium og sage ut en "smultring" med ytre diameter som passer inni kjelen. Ringen må være bred nok til at den overlapper silbunnen, og kan skrus fast i den. Ulempen med denne løsningen er at silbunnens effektive areal blir litt mindre, men det trenger ikke bety noe i praksis.

Metallgjenvinningsstasjoner kan være verdt å sjekke ut for å få fatt i materiale.

Det er vel i såfall lurt at smultringen er i samme materiale som silbunnen, ellers kan du risikere at den "spises opp".

Tror det er lurere å satse på den slangen rundt kanten. Evt kam du jo også bruke en tynnere slange inne i en tykk

Sist redigert:
Det kan funke. En god silikonpakning langs kanten er nok det enkleste. Kanskje et kobberrør med silikonslange rundt? Da blir det litt mer rigid, som kan være greit.

Jeg hadde samme problem. Prøvde først en splitta silikonslange, men fikk ikke dette til å fungere pga for stor åpning. Løste det med å lage en ring av kobberrør som jeg splitta på innsiden med vinkelsliper. Viktig å kappe lengden litt lengre og deretter tilpasse litt og litt slik at den blir tight. ImageUploadedByTapatalk1407998772.028793.jpg Et tips kan være å kveile kobberrøret rundt utsiden av kjelen først, for deretter å tilpasse dette til den indre diameteren.

Vanskelig å si. Mener jeg brukte 8 eller 10 mm rør. Ingen dum ide å bruke silikonslange i tillegg slik som Hannaas foreslår. Unngår da riper og får det kanskje enda mere tight til kanten. Kan være greit å nevne at ulempen med denne type løsning er renhold. Det kan sette seg litt mask inni ringen, men jeg har stort sett bare latt ringen være på og spylt godt + vask med børste. Har tatt den av etter noen brygg for å rengjøre den inni også. Ikke mye mask, men noe småtteri var det.

Min silbunn er sikkert 2-3 cm for liten, men den ligger nå bare på bunnen av meskekaret og det har aldri vært noe problem.

Hvordan klarer en å kutte dette sporet med vinkelsliper?
Kveil først ringen til ca riktig diameter ++. Hvis du legger ringen på gulvet kan du markere med en blyant/ tusj hvor du skal kappe. Bruk 1mm blad for metall (biltema, europris mm). Sett ringen på høykant. Få hjelp til å holde og sakte dra ringen rundt. Samtidig kutter du indre kant midt på/ der du har markert. Stødig hånd kreves for å få kappet det fint. Tilpass diameteren på ringen i kjelen helt til slutt. Det er fort å ta for mye, så kapp/ fil av litt og litt.

Vil det være tilstrekkelig med et 12mm rør?
Ja, maks glipe er pr nå 1cm. Det betyr en halv cm rundt kanten på silen. Silbunnen kan godt skli litt fram og tilbake inni røret, hvis du drar silbunnen helt over til en side vil det uansett ikke bli glipe på motsatt side.
Kutt en rørbit som er 10 cm lengre enn du tror du trenger, legg den inni kjelen og press den helt ut til kanten. Så markerer du hvor de møtes og kutter røret der. Da har du en bit som passer nøyaktig.
Jeg gjorde dette selv med en silikonslange av den stive typen (ølslange). Det passet så nøyaktig at jeg hørte lufta passere i hullene på silen når jeg satte den nedi. Måtte presse lett for å få den på plass.

Tilbake
Topp