Hva har du gjort med din Nøgne Amber?

I dette tilfellet gjorde jeg det fordi Jeg ikke ville at den første gjæren jeg brukte i ølet (WLP001) skulle konkurrere med bretten eg tilsatte i sekundærkaret sammen med sukkeret. Ville at bretten alene skulle få kose seg med sukkeret så da måtte jeg kvitte meg så godt som 100% med primærgjæren. WLP001 er ikke den ølen som er kjappest med å flokkulere av seg selv så da hjalp jeg den litt på vei.

Pleier også å kræsje ut gjær og humle når jeg tapper på fat for å få med minst mulig grums.
 
Odland skrev:
å kræsje ut gjær og humle når jeg tapper på fat for å få med minst mulig grums.

Betyr dette å senke temperaturen ned mot et par grader og la det stå sånn noen dager før tapping?
 
Her ble det feilaktig tilsatt et rør med WLP007, før jeg kom hjem til gjæringsskapet og oppdaget flausen. Opprinnelig skulke det være WLP028, så da ble det en hyggelig kombo med begge to :)

Brukte et par dager før det virkelig skøyt fart, blåste lokket av bøtta og etterlot en deilig eim i rommet. Etter ca 7 dager, ble det tørhummlet med 100g Citra, samt tilsatt ca250g ristede eikechips av franske vintønner, pluss at det ramla ned no hele pepperkorn fra hylla. Gjæret på 19c hele veien til dag 12, satt så ned til 4c i to dager før flasking. Endte på en FG på 1.020 , noe som virket litt høyt. Frykter flaskebomber, men etter en uke på flaske ser det veldig lovende ut :)
 
Odland skrev:
Bøtte nr. 2 har fått kræsjet ut all gjær og koser seg med Clausenni og 700g druesukker. Hurtigsurning.
Kim:
Det hadde vært flott om du kunne legge ut en oppdatering/ status på hvordan du synes denne hurtigsyrningen fungerer når du etterhvert får smakt på det.
Jeg forsøkte det samme i en Bringebærporter, men hadde da Clausenii på sammen med karboneringssukkeret (pga at jeg misforstod Can You Brew It episoden jeg hentet inspirasjonen fra).
Vil gjerne gjøre samme eksperiment en gang til, så om jeg kan trekke litt på don erfaring er det flott :)
 
Kan ta en smaksprøve i dag. Har fått omtrent en uke. Ser ikke ut til at det er allverden med aktivitet, men skal sjekke smak.
 
Ennå en tradisjonell variant: Gjærkaret fikk et par liter med wlp007 gjærkake fra bunnen av tanken med two captains før vi dro fra NØ. Gjæren ble tatt direkte uten at de tappet av noen liter med den eldste massen først, men det var liv nok til en utgjæring til 1012. Luktet fantastisk fra tørrhumlingen av two captains i starten av gjæringsperioden, men regner med at det meste er vekk til flasking.  Det havnet derfor en håndfull eller to med Nelson Sauvin oppi siste uka. Settlet bra og var ganske klar ved flasking.

Men: Når var det øl skulle leveres på NØ for prøvesmaking? Er det en dato for det noe sted??
 
Påskriften?  :jaha:

Jeg tar en råsjangs, siden jeg ser at du poster fra mobil, og antar at du mener oppskrift?  ;)

kf3NCQIr8pgexPjtibxz8e2ovVP7xTuONZ38mbRRyM0
 
Haha stemmer det :)
Takk!
men hvorfor er det ingen andre som ikke deltok som har vært interesseret i denne OPPSKRIFTEN?
Den burde da være av interesse

Sent from my MacBook Pro  :biersmile:
 
Skal jeg være helt ærlig så syntes jeg ikke at ølet i seg selv var utrolig spennende.
Det har vært morsomt å prøve, men tror neppe at dette er et øl i fra Nøgne som jeg vil brygge igjen på egenhånd.
 
Oppskriften var sånn cirka:

15° plato
30 IBU

78% Marris Otter
14% Munich 25 EBC
8% Crystal 130-150 EBC

67 °C i ?? minutt
72 °C i ?? minutt

Chinook        90 minutt      30 IBU
Bobek            5 minutt    150 g/HL
Saaz            Whirlpool    750 g/HL
EK Golding    Whirlpool    150 g/HL
 
Da var del 2 også på flaske. Håper det rekker å bli karbonert skikkelig før innsending. Med snailmail går det vel noen dager før det er framme... Jeg regner med at alle har fått med seg fristen 6/3?
 
Første smak i dag og en kan vel si at en god slump tørrhumle setter sitt helt tydelige preg på brygget  :biersmile:
 
Bretten har begynt å røske for fullt i ølet. Tror dog ikke det er flaskeklart til innsending. Blir sendt med til fæsten.
 
Tilbake
Topp