Hva har du gjort med din Nøgne Amber?

Første smak av amberen i dag litt over en uke på flaske. Er langt i fra ferdig, men karboneringen er perfekt.
Litt "rå" smak enda, men skal nok få i meg noen flasker i Grimstad :)
Tørrhumlingen gjorde underverker!

Da har mine 2 varianter gått igjennom en meget partisk kvalitetskontroll, og ble postlagt i dag. Gleder meg veldig til å smake andre varianter og andres øl neste helg ;-)

frøystein skrev:
Oppskriften var sånn cirka:

15° plato
30 IBU

78% Marris Otter
14% Munich 25 EBC
8% Crystal 130-150 EBC

67 °C i ?? minutt
72 °C i ?? minutt

Chinook        90 minutt      30 IBU
Bobek             5 minutt    150 g/HL
Saaz            Whirlpool     750 g/HL
EK Golding    Whirlpool     150 g/HL

Var det ikke snakk om at de hadde fått bedre effektivitet enn beregnet, og at vørteren ble sterkere enn forventet...fra 15 til 16 plato evt. 16 til 17? Mener å huske noen snakket om det.

Øhh, nå tilsvarer jo 1.062 15,5 Plato og 1.065 16,25 Plato

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

@ØysteinM: Har testa ølet tilsatt Clausennii. Foreløpig har det ikke blitt noe særlig lambic-preg. Kan ikke si at det har vært en enorm suksess pr. i dag. Sjekker igjen om 3mnd.

Odland skrev:
@ØysteinM: Har testa ølet tilsatt Clausennii. Foreløpig har det ikke blitt noe særlig lambic-preg. Kan ikke si at det har vært en enorm suksess pr. i dag. Sjekker igjen om 3mnd.

Du får IKKE lambic-preg av kun brett, og ikke etter så kort tid som tre måneder. Lambic krever bakterier og heller tre år enn tre måneder...

Skulle være brettpreg, itj lambic-preg. Så so far - hurtigbretting er ikke veien, sannheten og livet.

Tilbake
Topp