Hva har du gjort med din Nøgne Amber?

Første smak av amberen i dag litt over en uke på flaske. Er langt i fra ferdig, men karboneringen er perfekt.
Litt "rå" smak enda, men skal nok få i meg noen flasker i Grimstad :)
Tørrhumlingen gjorde underverker!

 
Da har mine 2 varianter gått igjennom en meget partisk kvalitetskontroll, og ble postlagt i dag. Gleder meg veldig til å smake andre varianter og andres øl neste helg ;-)
 
frøystein skrev:
Oppskriften var sånn cirka:

15° plato
30 IBU

78% Marris Otter
14% Munich 25 EBC
8% Crystal 130-150 EBC

67 °C i ?? minutt
72 °C i ?? minutt

Chinook        90 minutt      30 IBU
Bobek             5 minutt    150 g/HL
Saaz            Whirlpool     750 g/HL
EK Golding    Whirlpool     150 g/HL

Var det ikke snakk om at de hadde fått bedre effektivitet enn beregnet, og at vørteren ble sterkere enn forventet...fra 15 til 16 plato evt. 16 til 17? Mener å huske noen snakket om det.
 
Vet ikke om plato, men det ble snakket om at forventet OG var ca 1062, og de endte på 1065.
 
Øhh, nå tilsvarer jo 1.062 15,5 Plato og 1.065 16,25 Plato


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
@ØysteinM: Har testa ølet tilsatt Clausennii. Foreløpig har det ikke blitt noe særlig lambic-preg. Kan ikke si at det har vært en enorm suksess pr. i dag. Sjekker igjen om 3mnd.
 
Odland skrev:
@ØysteinM: Har testa ølet tilsatt Clausennii. Foreløpig har det ikke blitt noe særlig lambic-preg. Kan ikke si at det har vært en enorm suksess pr. i dag. Sjekker igjen om 3mnd.

Du får IKKE lambic-preg av kun brett, og ikke etter så kort tid som tre måneder. Lambic krever bakterier og heller tre år enn tre måneder...
 
Skulle være brettpreg, itj lambic-preg. Så so far - hurtigbretting er ikke veien, sannheten og livet.
 
Tilbake
Topp