Hva har skjedd? Overkarbonering?

Hei.

Hadde en fest her for noen dager siden, og syntes det var på plass å presentere litt av mitt eget brygg. For å luke ut bunngrumset tenkte jeg at det var flott å dekantere det over på en fin mugge. Men; uansett hvor forsiktig jeg tømte så var dette resultatet (se bildet).

Hva har skjedd? Jeg har brukt Cooper sine karboneringsdrop etter anbefalt dose (1 pr flaske). Det virker som karboneringen ikke har tatt slutt, jeg trodde det stabiliserte seg og roet seg ned etter hvert som gjæren hadde fått spist sukkeret sitt?

Dette øllet har stått en 4 måneder til lagring tenker jeg, rundt litt kjølig romtemperatur. Er det for lenge? Hvor lenge kan egentlig øl lagres?

Vedlegg

• overkarbonert.jpg
    overkarbonert.jpg
    19,5 KB · Sett: 301
ai.
Fint og hvitt skum om ikke annet:)
Det kan hende at du har flasket for tidlig, altså før gjæren har spist opp alt det gjærbare sukkeret.
Da vil den fortsette å jobbe på flaske og du får alt for mye kullsyre.

Eventuellt kan du også ha fått en infeksjon. Den vil kunne begynne å spise sukkeret som gjæren din i utgangspunktet ikke fikk spist.

Hvordan smaker ølet?

Vær obs på at flasker kan eksplodere om det blir for mye trykk.

Min erfaring er at et drops per 0,33-flaske også er litt i overkant mye CO2 for de fleste (ikke-belgiske) øltyper.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Mugga var gullende rein den.. Og det samme skjer i og for seg om man tar det rett fra flasken.

Skal prøve å tilsette litt mindre drops i neste batch, men jeg har en mistanke om at det ikke blir spesielt lett å dele dropsene. Hm.. Må finne på noe annet kanskje.

Jeg har også opplevd, for mange ganger synes jeg, å få altfor mye kullsyre i 0,33 l-flasker ved bruk av ett drops pr flaske. Så nå har jeg gått over til sukkerlake. Det er jo egentlig veldig enkelt dersom man har to dunker. Det er vel 6 gr/l man bruker som et utgangspunkt, kokt opp med et par dl vann. Hell det først i den andre gjæringsdunken, deretter ølet fra den første dunken, og rør forsiktig slik at det blir blandet godt sammen.

hammerud skrev:
Jeg har også opplevd, for mange ganger synes jeg, å få altfor mye kullsyre i 0,33 l-flasker ved bruk av ett drops pr flaske. Så nå har jeg gått over til sukkerlake. Det er jo egentlig veldig enkelt dersom man har to dunker. Det er vel 6 gr/l man bruker som et utgangspunkt, kokt opp med et par dl vann. Hell det først i den andre gjæringsdunken, deretter ølet fra den første dunken, og rør forsiktig slik at det blir blandet godt sammen.
Et nybegynnerspørsmål her: Når man flytter ølet fra den ene til den andre dunken, er det da veeeldig forsiktig med en hevert (den hersens lufta..), eller kan man sette dunken med sukkerlake i på skrå, og så tappe like forsiktig fra bunnkrana? Hittil har jeg bare hatt sukker (tørt) rett i flaskene, en strøken teskje (måleskje) pr. halvliter. Men det kunne vært interessant å prøve denne metoden også.

Jeg brukte hevert, og regna med at det var greit...  :jaha: Nå har dette brygget karbonert i 10 dager, og testa det i dag. Faktisk mitt første brygg uten en bitter usmak jeg har sloss mot en stund. Har kun 8 brygg på samvittigheten, så noen andre har kanskje bedre belegg for å svare enn meg

Hevert er klar å foretrekke. Ferdig gjæret øl skal minst mulig i kontakt med luft. Det er viktig at heverten går helt i bunn på kar 2 og helst litt til, slik at du får en svak whirpool slik at sukkeret blander seg med øllet.

Tilbake
Topp