Hva sier denne vannrapporten om vannet mitt?

Det var sammenhengen mellom kalk og hardhet som jeg også kjørte meg fast på.
Etter ferien blir det en runde hos kommunen for å få hjelp.
Det sitter helt sikkert folk en eller annen plass med riktig kompetanse.



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Det var sammenhengen mellom kalk og hardhet som jeg også kjørte meg fast på.
Etter ferien blir det en runde hos kommunen for å få hjelp.
Det sitter helt sikkert folk en eller annen plass med riktig kompetanse.



Sent from my iPad using Tapatalk

Hvis du bestikker en sånn kompetanseinnehaver med litt hjembrygg kunne vedkommende kanskje overtales til å skrive en liten pedagogisk artikkel for hjemmebryggere om hvordan tolke en vannrapport;)? (Kanskje på Wikipedia?)
 
Da fikk jeg bekreftelse fra kommunen om at Ca er mg/l og alkalitet i mmol.
La inn noe i bloggen min.
https://daastoel.wordpress.com/vann/



Sent from my iPad using Tapatalk

Kjempebra:). Det er behørig bokmerket! En utrolig hendig samling av den informasjonen jeg trenger å slå opp om igjen gang etter gang.

Jeg er særs lykkelig for det du har om omregning av alkalitet. Det er sånt som skaper skikkelig summing i mitt filologhode. Takk!

Så har du et par veldig interessante opplysninger:
  • Metallkar påvirker pH-måling. Det ante jeg ikke. Jeg bruker et desilitermål i stål. Har du noen ide om hvor mye feil det kan bli, og i hvilken retning? Litteratur?
  • "Kalk" i vannverkslitteratur = alle kalsiumforbindelser som er oppløst i vannet. Jeg har jo lurt fælt på det begrepet der, som du husker.
Og så er det et par ting jeg må pirke på, selvfølgelig:
  • Det du skriver om pH-meteres temperaturkompensasjon, kan misforstås. De kompenserer for påvirkningen av varmen på instrumentet, men ikke for temperaturens påvirkning på pH'en. Det blir ikke helt klart - synes jeg, da.
  • Ikke be folk spørre om råd i bryggebutikker når det gjelder pH-metere og beslektede emner! Det er rimelig tilfeldig hva de vet om sånt - og feil råd her kan føre til ødelagte instrumenter. (Jeg fikk råd om å bruke vann da jeg spurte om de hadde oppbevaringsoppløsning - og det var fra folk som ellers har virket rimelig oppegående.)
Det var ikke mye å pirke på, nei. Og så er det ikke din skyld at jeg kan for lite kjemi til å kunne nyttiggjøre meg alt du skriver:(.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp