Hva sier denne vannrapporten om vannet mitt?

Jeg etterspurte en vannrapport fra kommunen min ang vannet fra vårt høydebasseng! Men hva sier rapporten om vannet mitt? Legger ved deler av rapporten
Jeg har fra nett 8
 

Vedlegg

  • image.png
    image.png
    396,1 KB · Sett: 229
Det eneste på den rapporten jeg bryr meg om (så vidt jeg skjønner) er PH'en (6,5 hos meg) og Kalsium, som i mitt drikkevann er oppgitt til 21 mg/l.

Ellers er det vel bikarbonat-, sulfat-, klorid- og natriumverdiene som er interessante. Du kan kanskje spørre kommunen spesifikt om dem.

Men det er vel greit å se at det er lave bakterieverdier, eller faktisk 0.
 
Ph'en er helt normal, uten at det sier deg noe du kan bruke til noe som helst. Det er ikke så sikkert at kommunen har noen mineralanalyse, men kanskje kan du få ut hardheten og alkaliniteten, særlig den siste er relevant for bryggingen. Ellers er det litt lite kalsium i vannet ditt - som det vel oftest er i norsk vann. Du bør helst opp på 50 mg/l. Tilsett en halv teskje kalsiumklorid ("veisalt") eller gips til mesken, og det samme til skyllevannet i en normalbatch. Det skulle hjelpe. (Kalsiumklorid vil understreke maltsødmen i ølet, mens gipsen vil fremheve humlebitterheten. Du kan jo bruke like deler for å balansere.)

Om du trenger å gjøre noe ytterligere for at ph'en skal bli riktig, må du finne ut gjennnom å måle ph'en i mesken og i skyllevannet (den bør være under 5,8 i skyllevannet også).
 
Ph'en er helt normal, uten at det sier deg noe du kan bruke til noe som helst. Det er ikke så sikkert at kommunen har noen mineralanalyse, men kanskje kan du få ut hardheten og alkaliniteten, særlig den siste er relevant for bryggingen. Ellers er det litt lite kalsium i vannet ditt - som det vel oftest er i norsk vann. Du bør helst opp på 50 mg/l. Tilsett en halv teskje kalsiumklorid ("veisalt") eller gips til mesken, og det samme til skyllevannet i en normalbatch. Det skulle hjelpe. (Kalsiumklorid vil understreke maltsødmen i ølet, mens gipsen vil fremheve humlebitterheten. Du kan jo bruke like deler for å balansere.)

Om du trenger å gjøre noe ytterligere for at ph'en skal bli riktig, må du finne ut gjennnom å måle ph'en i mesken og i skyllevannet (den bør være under 5,8 i skyllevannet også).

Tusen takk for kjempe svar! Akuratt det jeg var ute etter!
 
mg/l er forøvrig det samme som ppm om du skal legge dette inn i en vannkalkulator. Du har altså 26 ppm med kalsium i vannet ditt. Det er ikke mye, men heller ikke ubetydelig.
 
Glemte å si at kalsiumklorid og gips senker ph'en i mesken. Du kan ha i mer enn det jeg anga om du trenger å senke ph'en mer. 5,3-5,6 er visst ideelt, men du kan gå et par tideler opp og ned. Men bruk ikke så veldig mye mer. Bruk heller melkesyre (eventuelt acidulated malt, opp til 3% av oppskriften) eller fosforsyre til å regulere ph'en ned.

Vær obs på at mørk malt senker ph'en en god del mer enn lys malt.

NB: Det er hele tiden ph'en i mesken jeg snakker om her, ikke i vannet.
 
Kaprer denne tråden. Jeg har lett på kommunens (Halden) sider, og har ingen full rapport, men har funnet dette:

pH: ca 8.0
Alkalitet: 3ºdH, ca 22(m)g Ca/l

Er dette nok for å si noe om hva som må justeres? Jeg har ikke justert noe så langt i min bryggekarriere.

Ellers er planen å begynne med å måle pH på (skylle)vann og mesk for 2-3 brygg framover. Jeg skal bruke pH-strips til dette, og mener å ha lest at temperatur på det som måles har noe å si, og at det bør holde romtemperatur. Må jeg dermed ta ut en liten prøve av mesken som kjøles til romtemp for måling? Når i meskingen bør denne målingen gjøres?
 
Kaprer denne tråden. Jeg har lett på kommunens (Halden) sider, og har ingen full rapport, men har funnet dette:

pH: ca 8.0
Alkalitet: 3ºdH, ca 22(m)g Ca/l

Er dette nok for å si noe om hva som må justeres? Jeg har ikke justert noe så langt i min bryggekarriere.

Ellers er planen å begynne med å måle pH på (skylle)vann og mesk for 2-3 brygg framover. Jeg skal bruke pH-strips til dette, og mener å ha lest at temperatur på det som måles har noe å si, og at det bør holde romtemperatur. Må jeg dermed ta ut en liten prøve av mesken som kjøles til romtemp for måling? Når i meskingen bør denne målingen gjøres?

Denne, fra Wikipedia, er opplysende: https://no.wikipedia.org/wiki/Hardhet_(vann)#Enheter_og_omregningsfaktorer

Du har et bløtt vann, og det skulle funke greit til brygging av lyst øl. Muligens bør du passe på når du brygger mørkt øl, så du ikke kommer for langt ned. Natron drar pH opp, men bruk ikke mye av det. Samtidig trenger du antakelig å tilsette litt kalsium i form av kalsiumklorid (veisalt:)) eller kalsiumsulfat (gips), 1 ts i alle fall. De vil dra pH noe ned.

Måling ved romtemperatur (=25 grader), ja. La det gå 4-5 minutter inn i mesken før du tar ut en prøve. Jeg bruker et lite desilitermål i stål. Setter du det opp i kaldt vann, tar det ikke lang tid før du er nede på 25 grader. Ikke få panikk ved tanken på at tida går, og at konversjonen av stivelsen går raskt. Jeg tror det viktige er å få optimal pH mot slutten, når det siste skal tas ut. Om amylasen ikke har optimale forhold til å begynne med, tar den det vel igjen når pH blir justert.

Sjølsagt haster det litt hvis du bommer veldig grovt, men det gjør du neppe:). Og sjøl da tror jeg det skal mye til før du får noen katastrofe.

Kalkulatoren til Norbrygg (Glenn's) er kalibrert til sånt vann som ditt (gjennomsnittlig bløtt nork vann) tror jeg, så du skulle kunne holde deg til den.
 
Takk for svaret, @Finn Berger. Jeg er ganske lite stresset rundt dette. Jeg har jo godt øl allerede. Neste brygg vil jeg nok bare måle for å få erfaring. Så kan jeg vurdere vannjustering i påfølgende brygg.
 
Takk for svaret, @Finn Berger. Jeg er ganske lite stresset rundt dette. Jeg har jo godt øl allerede. Neste brygg vil jeg nok bare måle for å få erfaring. Så kan jeg vurdere vannjustering i påfølgende brygg.

Jeg er nysgjerrig på hva målingene blir, så fortell gjerne om resultatet.

Det er ellers rart hvor fort man blir litt stressa når noe nytt kommer til. Jeg var ikke helt komfortabel de første gangene, i alle fall;).
 
Jeg sliter med å forstå sammenhengen mellom kalk, alkalitet og hardhet i analysen for vann i Kristiansand.
Jeg prøver finne hvor mye Ca, CaCO3, som jeg skal legge inn i regnearkene. (Palmer og Bru'n water)
Rapporten sier:
Alkalitet 0,6-0,8
Kalk 16-20
Hardhet 2,5-3,0
https://www.kristiansand.kommune.no/teknisk-og-eiendom/vann-og-avlop/vannforsyning/
Nederst på siden er det også link til analyserapporten.
@Finn Berger linket til omregning mellom hardhet på wikipedia. Jeg forstår ikke hvordan jeg finner CaCO3.
 
Jeg sliter med å forstå sammenhengen mellom kalk, alkalitet og hardhet i analysen for vann i Kristiansand.
Jeg prøver finne hvor mye Ca, CaCO3, som jeg skal legge inn i regnearkene. (Palmer og Bru'n water)
Rapporten sier:
Alkalitet 0,6-0,8
Kalk 16-20
Hardhet 2,5-3,0
https://www.kristiansand.kommune.no/teknisk-og-eiendom/vann-og-avlop/vannforsyning/
Nederst på siden er det også link til analyserapporten.
@Finn Berger linket til omregning mellom hardhet på wikipedia. Jeg forstår ikke hvordan jeg finner CaCO3.

Kalk er jo CaCO3, og om all hardheten i vannet ditt kom fra kalk, skulle det, ut fra hardhetsgraden, vært over 20 milligram kalsium per liter. (Se tabell i Wikipediaartikkelen). Det er antakelig en del magnesium også, i form av magnesiumkarbonat, som vel er den andre komponenten i hardheten. (Med forbehold om at det er noe jeg ikke helt skjønner, hvilket er meget mulig. Jeg er ikke kjemiker:)!!)

Dette stemmer med det omregningstallet fra dH til mg/L av kalsium+magnesium som artikkelen oppgir, nemlig 7,14.

Om du hiver i en teskje CaCl2 eller CaSO4, eller en blanding, i et normalstort brygg, er du i alle fall i mål:). Du kan godt bruke mer, men det skulle ikke være nødvendig. (En ts CaCl2 gir 61 milligram kalsium per liter, mens CaSO4 gir 59, altså omtrent det samme.)
 
Sist redigert:
Du ligger innafor definisjonen på bløtt vann. Det betyr at du har 15-35 milligram kalsium per liter. Det tilsvarer dH (tyske hardhetsgrader) 2,1 - 4,9, som er den enheten vannverket ditt tydeligvis bruker. Om du legger inn 21-22 milligram kalsium per liter, skulle vel ikke det bli helt galt.

Om du hiver i en teskje CaCl eller CaSO4, eller en blanding, i et normalstort brygg, er du i mål:).

Det er oppgitt kalk som jeg skaper problemer i huet mitt tror jeg. 16-20, sannsynligvis mg/L. Og SNL skriver at kalk oppgis i CaO.
Det er selve omregningen jeg prøver å finne ut av.
Tabellen viser at 1 dH er 0,14 mg Ca/l.
16 kalk x 0,14 = 2,24 dH som stemmer etter analysen.
Da er oksygenet i CaO tatt hensyn til i tabellen?



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er oppgitt kalk som jeg skaper problemer i huet mitt tror jeg. 16-20, sannsynligvis mg/L. Og SNL skriver at kalk oppgis i CaO.
Det er selve omregningen jeg prøver å finne ut av.
Tabellen viser at 1 dH er 0,14 mg Ca/l.
16 kalk x 0,14 = 2,24 dH som stemmer etter analysen.
Da er oksygenet i CaO tatt hensyn til i tabellen?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg leste kalsium for kalk, så det ble bare surr. Se ny utgave over her. Jeg tror det som står der nå, blir riktig.

Omregningstallet fra dH til mg Ca/l skal vel være 7,14? 0,14 ville jo gi deg et tilnærmet kalkfritt - og ekstremt bløtt - vann. dH 2,75 x 7,14 = 19,64 mg Ca/l, og det virker rimelig. (Da ligger det en liten mengde magnesium i de 19,64 milligrammene, også.) Det stemmer med den tabellen over sammenhengen mellom hardhetsgrad og mg Ca/l som står i Wikipediaartikkelen, også.

At kalk oppgis i CaO er da rart? CaO er brent kalk, som framstilles gjennom brenning av kalkstein, som er CaCO3. Det er kalk i form av CaCO3 som påvirker vannet ditt.
 
Min omregning var fra Ca til hardhet og da er 0,14 ganske riktig.
Jeg finner ikke hva slags forbindelse kommunen oppgir når de skriver kalk.
For å se dette i sammenheng med alkalitet er CaCO3 naturlig.
Det var denne som sier CaO
https://snl.no/hardhet_av_vann


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Min omregning var fra Ca til hardhet og da er 0,14 ganske riktig.
Jeg finner ikke hva slags forbindelse kommunen oppgir når de skriver kalk.
For å se dette i sammenheng med alkalitet er CaCO3 naturlig.
Det var denne som sier CaO
https://snl.no/hardhet_av_vann


Sent from my iPad using Tapatalk
Ja, jeg kikka på den der. Det må jo være fordi de tar utganngspunkt i de tyske hardhetsgradene, der CaO (kalsiumoksid, eller brent/ulesket kalk) må være grunnlaget. 1 dH = 10 mg/L CaO, som gir 7,14 mg/L Ca. 7,14 er derfor den faktoren du må gange hardhetsgradstallet med for å finne innholdet av kalsium (Ca). Mulig det er rimelig for tyskere å gjøre det sånn fordi kalk (CaCO3) der ikke er den eneste kalsiumkilden, slik det nesten er i Norge. Vanlige forbindelser i andre land med mye kalsium i grunnen er gips/kalsiumsulfat (CaCO4) og kalsiumklorid (CaCl2) - som vi jo bruker for å tilføre kalsium når vi brygger.

Jeg lurer på om du blander kalk og kalsium? Kalsium er Ca, mens kalk er en forbindelse mellom kalsium og karbonat, CaCO3. (Problem: kalk kan også brukes som betegnelse for brent kalk, altså for CaO.) Du ganget kalktallet fra vannrapporten med 0,14 for å finne hardhetsgraden, og det må bli galt. (Du fikk jo også et lavere tall for hardhet enn minimumstallet i vannrapporten.) 0,14 i den tabellen i Wikipedia-artikkelen må være en trykkfeil. Tabellen påstår jo at 1 dH svarer til 0,14 mg/L kalsium, mens det riktige er 7,14. Det kan du dessuten lese ut av den nederste linja i den samme tabellen.

Jeg må se å få lært meg litt kjemi:p! Det er så mye innenfor denne hobbyen vår som blir enklere å forstå, da. (Og så skulle jeg hatt et datakurs, et elektronikkkurs, et elektrikerkurs, et sveisekurs og et rørleggerkurs. Og sikkert et år på landbruksskolen, også. Hjelp!! Jeg er filolog, for søtten - hva skal jeg med det?? Bryggingens historie og filosofi?)
 
Sist redigert:
f21d7c1f796c359b99cd88959a2df084.jpg


Jeg har rimelig god forståelse av kalk og kalsium. Det er bare bildet over som gjorde det litt uklart. Og når SNL skriver at målingen er i CaO.
Nå fant jeg ut at vannverket filtrerer gjennom kull, silisiumoksid og marmor.
Da vil Ca være bundet som CaCO3. Hvis dette er "kalk" er molvekta 100,09.
Hvis de da regner om til CaO med molvekt 56,08 vil mengden Ca være ganske så forskjellig.
For oss som hjemmebryggere hadde vært forbasket mye enklere hvis de oppga Ca i stedet for "kalk" og ikke minst, hvilken måleenhet de bruker.
 
f21d7c1f796c359b99cd88959a2df084.jpg


Jeg har rimelig god forståelse av kalk og kalsium. Det er bare bildet over som gjorde det litt uklart. Og når SNL skriver at målingen er i CaO.
Nå fant jeg ut at vannverket filtrerer gjennom kull, silisiumoksid og marmor.
Da vil Ca være bundet som CaCO3. Hvis dette er "kalk" er molvekta 100,09.
Hvis de da regner om til CaO med molvekt 56,08 vil mengden Ca være ganske så forskjellig.
For oss som hjemmebryggere hadde vært forbasket mye enklere hvis de oppga Ca i stedet for "kalk" og ikke minst, hvilken måleenhet de bruker.
f21d7c1f796c359b99cd88959a2df084.jpg


Jeg har rimelig god forståelse av kalk og kalsium. Det er bare bildet over som gjorde det litt uklart. Og når SNL skriver at målingen er i CaO.
Nå fant jeg ut at vannverket filtrerer gjennom kull, silisiumoksid og marmor.
Da vil Ca være bundet som CaCO3. Hvis dette er "kalk" er molvekta 100,09.
Hvis de da regner om til CaO med molvekt 56,08 vil mengden Ca være ganske så forskjellig.
For oss som hjemmebryggere hadde vært forbasket mye enklere hvis de oppga Ca i stedet for "kalk" og ikke minst, hvilken måleenhet de bruker.

Beklager insinuasjonen om manglende forståelse for kalk/kalsium:). Det var det at du ganget tallet for kalk med hardhet og fikk kalsium, som satte meg på den ideen. Men jeg skjønner forvirringen. Jeg strever voldsomt med å få orden på ulike målemetoder og standarder; det er en jungel. En liten trøst ligger i en bemerkning i Wikipediaartikkelen: SI-systemet måler milli mol per liter (mmol/l) jordalkalie-ioner. Denne enheten blir nå brukt av flere internasjonalt og vil trolig på sikt erstatte alle de andre enhetene. (Men det er jo ikke akkurat lett å få land til å gi slipp på sine innarbeidete standarder, så jeg kjenner meg ikke veldig sikker på at jeg kommer til å oppleve å få nytte av dette:(.)

Det hadde vært veldig interessant å vite hva det er vannverket ditt mener med "kalk". Det bør de jo faktisk oppgi. Jeg klarer ikke å få opplysningen om "16-20 kalk" til å stemme med hardhetsgraden. Jeg regner rolig med at dette regnestykket kan brukes: dH x 7,14 = mg Ca/L. Det gir deg 18 - 21,5 mg Ca/L, og det virker jo rimelig. Men hva i all verden er da den kalkverdien?

De bruker sikkert en vanlig standard - men hvordan skal vi finne ut hvordan vi skal lese en slik vannrapport? Det er ikke enkelt. Vi hadde definitivt trengt en god artikkel om det her på forumet. Gahr har jo en utmerket artikkel om vann på medlemsdelen av forumet - men den inneholder ikke førstehjelp på området "tyding av vannrapport".
 
Tilbake
Topp