Hva slags hulme har jeg plukket?

Er ofte innom min mormor som har en duganes hage i Sørum med masse spennende planter. Og en av de plantene er en humleplante (diger sådan) som hadde masse kongler. Så jeg har vært å plukket en del av de som fortsatt var grønne og det ble 1/3 brødpose. Hun vet desverre ikkenhva slags type humle dette er, men finnes det noen måte å finne ut hva slags humle det er? Evt hva kan jeg prøve å brygge med den?

Alt kan prøves,1 gang :)
Jeg ville gnidd litt på dem, revet opp etpar og snust på dem. Lukter det løk ville jeg droppet prosjektet.

Hvis det lukter godt kan du vurdere neste skritt. Brygge eller teste videre. Avhengig av din risikoprofil :)

Har lest at du må bruke ca 5 ganger mer (vekt) hvis de ikke er tørket. Og siden du ikke kjenner alfasyre bør du bitre med noe annet og bruke mysteriehumlen sent i kok.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Okia. Det lukter humle men det lukter også litt løk/hvitløk. Kanskje best å gi beng i prosjektet og heller brygge noe annet?

Plukket humle på en gård utafor Tromsø nå nylig (oppdaget tilfeldig da jeg kjørte forbi), og brukte 250 gr fersk humle i en 11 liters batch basert på Lucky Jack. Humlen luktet veldig godt, men hvilken type aner jeg ikke, og gårdeier visste heller ikke. Man kan visstnok sende inn til en lab for å finne ut, men det koster penger. Smakte på ølet i dag da det akkurat er karbonert (10 dg), og det er lite humlearoma og bitterhet, men smaker ok

Denne humlen ga lite bitterhet og aroma, burde kanskje brukt annen humle som bitterhumle. Ølet ble kun ok, som en enkel matøl.

Sist redigert:
Tilbake
Topp