Hva tror dere om denne oppskriften?

JohnR

Hei

Jeg skal i gang med min første all-grain brygg, og tenkte jeg skulle begynne med en pale ale. Jeg tok med en enkel oppskrift til V&B for å kjøpe inn ingredienser, men måtte nøye meg med erstatninger for malt og humle.

Men nå er nesten alle ingrediensene helt forskjellig fra oppskriften jeg startet med! Kan jeg bare sette igang med det jeg har, eller er det viktig å holde seg til en eksisterende oppskrift?

Jeg har følgende ingredienser:

6 kg Pale Ale malt
1 kg Carared
Safale US-05

East Kent Goulding pellets, 4.8 % alfasyre
Simcom Pellets 14 % alfasyre.

Jeg skal bruke Brew in a bag for mesking.

Jeg har forsøkt å fylle ut Beersmith, og kommet frem til følgende forslag. Hva tror dere om denne oppskriften?

BeerSmith utskrift:

Type: All Grain
Batch Size: 23,00 L
Boil Size: 26,33 L

Boil Time: 60 min

Ingredients

Amount Item Type % or IBU
6,00 kg Pale Malt (2 Row) Bel (5,9 EBC) Grain 92,31 %
0,50 kg Carared (39,4 EBC) Grain 7,69 %
30,00 gm Simcoe [12,00 %] (60 min) Hops 33,9 IBU
28,30 gm Goldings, East Kent [4,00 %] (10 min) Hops 3,9 IBU
1 Pkgs SafAle American (DCL Yeast #S-05) Yeast-Ale

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,065 SG Measured Original Gravity: 1,010 SG
Est Final Gravity: 1,015 SG Measured Final Gravity: 1,005 SG
Estimated Alcohol by Vol: 6,44
% Actual Alcohol by Vol: 0,65 %
Bitterness: 37,8 IBU Calories: 90 cal/l
Est Color: 14,4 EBC

Ser forsåvidt grei ut den, men jeg for min del ville nok brukt litt mer humle både her og både der til en såpass sterk pale ale med chico-gjæren.

En liten oppdatering om hvordan dette gikk. Jeg øket humlemengden som angitt og kuttet ned til en halv kg carared. Jeg benyttet Brew in a bag, som fungerte ganske greit bortsett fra at jeg endte opp med en god del mindre væske enn jeg hadde håpet på. Det ser ut som om en 36 liters kjele er for liten til denne metoden.  Etter koking ble det enda mindre, så jeg endte opp med 13-14 liter liter til slutt. Prosjektet skar seg da jeg kom til kjølingen, siden slange og motstrømskjøler tettet seg på grunn av all humlesuppen. Sanitetsregimet jeg hadde gjennomført opp til det punktet brøt sammen da jeg skulle få vørteren igjennom til gjæringsdunken. Gjæringen startet raskt. 

Men første forsøk var altså ikke spesielt vellykket.  Det ble alt for mye malt og humle i vørteren. Jeg får håpe at resultatet kan drikkes. Jeg tror malt og humleinnhold tilsvarer en double-IPA, som er være spennende nok hvis det blir vellykket.  Når det gjelder veien videre så tror jeg at jeg må forsøke å meske i en meskebøtte, samt installere en tappekran på kjelen min. Jeg er usikker på om motstrømskjøleren kan benyttes uten en pumpe, så det er mulig jeg forsøker å finne en annen kjølemetode.

Tilbake
Topp