Vørterstyrke (SG) som vi måler er vel direkte relatert til vatn og om 1 liter vatn veg 1 kg og vørterstyrken er 1.020 - så skulle 1 liter vørter vega 1.020 kg.
Med andre ord: (vekt totalt minus vekt av karet du brukar) / vørterstyrke = liter vørter
(men temperaturen og lufttrykket påverkar vel dette reknestykket også ).
Lufttrykket er uvesentlig, men temperaturen er viktig, vann/vørter krymper vel noe sånt som 4% hvis du kjøler ned fra 100C til 20C. Er en kalkulator for det i beersmith
Trmperaturen har naturligvis ikke noe å si for vekten nei, men det er viktig å vite at fex 20kg kokende vørter ikke har samme volum som 20kg kald vørter. Det vil vel skille ca en liter.
Hvis han fex har tenkt å lage noen merker på gjæringskaret, så er det jo ganske vesentlig.
Samtidig vil jo ikke dette bli mer nøyaktig enn vekta man bruker.
Litt hvordan en ser det. 1 kg er en kg uansett temperatur. Men vekten av 1 liter vann varierer med temperatur og volumet av 1 kg vann varierer med temperatur. Men i dette tilfellet er det vel en temperaturvariasjon mellom 10-20 grader og her snakker vi om så små marginer at det er marginalt.
Men er det ikke lettere om du regner pi *r(i andre) * høyden på vesken. Her må du beregne en gjennomsnittsdiameter og dele på to for å finne R.
Normalt sett plar ein sei at ein skal måla SG ved 20 grader og det betyr vel at oechslevekta vi brukar er kalibrert til denne temperaturen. Det er også ganske nære vanleg gjæringstemperatur for overgjæra øl iallefall så det enkle reknestykket eg gav burde gjera jobben.
Meir detaljert om SG om ein kjenner trong for å gå djupare i materien:
Takker for gode svar.
Hadde mistanke om at SG var vekt faktoren det må ganges med eller deles med alt etter hva du vil regne på.
Radius var uaktuelt å regne på da dette er en Speidel 30L gjæringsdunk som ser ut som en tønne med ujevne kanter..
Temperaturen er ved ca 20°C så det også er vel helt greit.
Eksempel: 20.0 Kg vørter @ 20°C / 1.047 blir da 19,1 Liter
Har to slike selv, tok meg bryet med å manuelt måle opp og sette streker fra 15-25 liter før jeg tok dem i bruk. Kunne ev. fortalt deg hvor høyt strekene sitter på mine, men det er litt forskjell på dem, så må ev. finne ut om vi har samme i så fall. Den ene fulgte med speidelen og den andre fra bryggselv (men også produsert av speidel såvidt jeg har skjønt).
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.