Hva vil skje med ølet om man gjærer på for høy temperatur?

SAT

Hva vil skje med ølet om man gjærer på for høy temperatur? Og kan dette reddes på en eller annen måte ?

Hvor høyt? Gjærer man lager for høyt får man vel steam beer, ale blir fruktigere og med mer phenoler ved for høy temp. Men tror gjort er gjort.

Phenolnegative gjærstammer kan ikke produsere phenoler uansett temperatur. Phenolpositive ( i hovedsak belgiske og hveteølgjærstaammer) produserer mer på høyere temperaturer. Mer estere blir det.

Skader av for høy temperatur kan ikke reverseres men effekten varierer fra gjærstamme til gjærstamme.

mvh

Bårdd

Spørsmålet er vel egentlig om det smaker godt eller ikke. Temp kontroll er bra, og nødvendig om du vil lage noe helt riktig, eller om du vil lage samme smak igjen. Mye godt øl har kommet ut av "feil" forhold

Jeg lagde nylig en amerikansk pale ale som fikk noen grader for høy gjæringstemperatur (dvs. nærmere 24°C kontra 18-20°C som jeg siktet etter; en feil som oppsto fordi jeg startet gjæringen så lavt at den "sovnet", og forsøket på å "vekke" den med varmeovnen ble litt overilt). Denne ble god, men fikk en slags fruktighet fra gjæra som ga en tjukkere munnfølelse enn ønsket.

Tilbake
Topp