Hveteøl uten hvete?

Hveteøl uten hvete høres jo ganske selvmotsigende ut. Jeg er lite opptatt av at det blir typeriktig, men kunne tenke meg å få noe av den fruktige smaken og aromaen som er i hveteøl og har ikke hvetemalt for øyeblikket. Gjæren står vel for det meste av den unike karakteren i en hveteøl? Hva vil f.eks 100% pale ale malt gi vs 50/50% hvete/pils? Hvete har vel mye å si for munnfølelse og skum, men hva med smaken?

Jeg tenkte kanskje å brygge i fredag før nyttår 2011, men til rådighet jeg kun maris otter pale ale basis malt (5kg) samt litt forskjellige rester av spesialmalt (har Special b, black malt, smoked malt, mulig noe mer).

Hovedfokus med ølet vil være hvetegjærkarakteren, ikke malt eller humle , derfor tenker jeg kun moderate mengder bitterhumle (har spalter, hallertau, northern brewer, simcoe, ekg, nelson sauvin, mulig noe mer) for å balansere og lite eller ingen spesialmalt.

Gjæren jeg har er ikke den beste, danstar munich tørrgjær, men jeg tenker å se hvor bra/dårlig den kan være. Jeg ser på dette som et eksperiment.Har lest at hvete tørrgjær generellt ikke er noe bra og at akkurat denne skal være ganske nøytral, passe for amerikansk hveteøl. Jeg har dog smakt godt hveteøl lagd med safale wb-06 tørrgjær. Har ingen erfaring med hvetegjær selv.

Har lest at hvetegjær gjæres ideellt på 17-21c, 17c gir nellik og mot 21c gir banan.. Altså en slags nellik-banan skala. Tenker å begynne rundt 17c i 3 dager og øke opp mot 20 når gjæringa avtar. Høres dette fornuftig ut?

Mener å ha lest en plass at å stresse gjæren (underpitche) kan framprovosere bieffekter som kan være ønsket i hveteøl. Noen som har noen kommentarer eller erfaringer?

Jeg har speidel og lurer på noen passende meskeskjema for å få et relativt tørt øl som passer bra i kombo med gjæren.  F.eks mash in 60c@5min,  64c@60min ,  78c@5min

Takker for tilbakemeldinger..

Mvh Per
 
Du får hverken hveteøl karakter eller smak med denne oppskriften. du får en enkel pale ale og det er helt greit.
Det som kjenne tegner en hvete øl er gjær smaken og hvete karakteren, hvete øl er som oftest mer eller mindre tåkete også. med bare maris otter og danstar gjæren kan du ikke fåtil noe av det som kjennetegner en hvete øl.

jeg håper du bryget etter en en enkel pale ale oppskrift og ikke stress gjæret brygget for å få noe som krever andre ingredienser.

lykke till 
 
Danstar Munich er vel også en lagergjær, så det er litt gambling å satse på at den funker bra på såpass høy temperatur i et hele tatt.
 
Ole Mørkved skrev:
Er ganske så sikker på at Danstar Munich er en hvetegjær.

Aha, I stand corrected. I så fall vil man antakelig få et definitivt "hvetepreg" (fra gjæren, vel å merke). I et tysk hveteøl er gjæren egentlig av større smaksmessig betydning enn selve hveten. Hvete gir mer munnfølelse (og uklarhet) enn spesielt utpreget smak.
 
Jeg brygget en hveteøl og brukte denne gjæren, gjæret ved ca 20 grader og det ble veldig bra, munich er en ale-gjær som anbefales å gjære over 17 grader.
 
Takk for tilbakemeldinger. Jeg har fått
svar på det jeg lurte mest på, nemlig det med gjæren vs hvetens bidrag.
Ølet er ikke brygget ennå, men jeg tror jeg skal brygge det slik, for å se resultatet.



Godt nyttår forresten!

Mvh
Per
 
For info. så brygget jeg med 5 kg maris otter og traust koservativ tysk humle. IBU beregnet til ca 20. Resultatet ble ok, men det hadde sikkert blitt litt bedre med en annen gjær og noe hvete malt.  Alt i  alt et fruktig lettdrikkelig brygg, fint for sommerdager, men en smule for søt og kjedelig selv ved høyere IBU enn weiss i min gane. Gjærkarakteren er tydelig weiss. Jeg er hop head, så dette var ikke min gate, men men,  jeg hadde noe gjær jeg måtte teste.

Lagde en "Kvasi dunkel hopfen weissen" etter overstående brygg., basert på 2-generasjon av gjæren over. Denne er god. Ipa humle mengder (UK+US humle), en del special b, og ellers pale ale malt. OG ~50,  FG ~10.   Denne har har både malt, gjær og humle karakter som jeg personlig liker (vanligvis ikke i samme brygg).


Alt i alt. Danstar munich er brukbar hvis du liker en fruktig gjærkarakter ala weiss. Bedre å bruke denne uten hvete enn hvete uten denne eller tilsvarende gjær hvis du ønsker weiss smak :)  Tidligere har jeg prøvd  fermentis T-58, WB 06, brewferm blanche og wyeast 3726.  Har forøvrig likt alle på sin måte, men kanskje mest wyeast og blanche.

Happy brewing
 
Det er utrolig hvor mye av ølets karakter og smak som kommer fra gjæren vi velger og vilken temperatur den får gjære ved.
Men det skal sies at hvete malt gir en veldig distingt karakter/smak til øllet også. Jeg fikk nylig smake på et øl brygget på larvik microbryggeri (deres første brygg såvidt jeg forsto) min første reaksjon var at dette var et hvete øl, men de sa det var en Kölsch riktignok brygget med noe hvete malt. utrolig at selv en liten prosent (sa han 5% ?) andel hvete gav et så tydelig preg. Uansett dette blir et godt øl når det er ferdig lagret, de var i ferd med å tappe ølet over til lagring/serverings fat, så det var nesten uten kullsyre. annet en hvete kunne jeg ane honning i aromaen men jeg tror ikke det var honning i brygget (kansje en gjær relatert aroma) Jeg må dra innom å smake på det ferdige resultatet nestegang jeg er i larvik.
 
90-95% pilsmalt og 5-10% hvetemel (dersom du har ikke hvetemalt for tiden).

eller 5-10%havregryn og 90-95%pilsnermalt gir deg også den mundfølelse som du har i hveteøl.
 
Tilbake
Topp