Hvete i wit

Lars

Norbrygg-medlem
Planlegger å brygge en wit i påska, men både Petit, Maltbua og Vin & Bar virker å være tomme for flaket hvete.
Noen som vet hvor jeg kan få tak i 4,5kg, eller hvordan torrified wheat eller hvetemalt vil fungere som erstatning?

Vi har alltid brukt vanlig hvetemalt i våre Wit-brygg. Tror ikke det utgjør noen stor smaksmessig forskjell om du bruker det, men har ikke prøvd flaket hvete så har ikke noe sammenligningsgrunnlag.

MVH
Børge

Jeg trodde det var umaltet hvete som ble brukt i wit.
Er ikke det det samme som hvete helkorn?
Har det gjennomgått noen annen prosess enn valsing for å bli flaket?
Hvis ikke så finner du råvarene i dagligvarebutikken.
Egil B.

Egil B. skrev:
Jeg trodde det var umaltet hvete som ble brukt i wit.
Er ikke det det samme som hvete helkorn?
Har det gjennomgått noen annen prosess enn valsing for å bli flaket?
Hvis ikke så finner du råvarene i dagligvarebutikken.
Egil B.

Flaket hvete er umaltet, ja. Skal se hva jeg kan finne på dagligvaren!
Har aldri kryssjekket, selv om også jeg har brygget wit med maltet hvete.
Umaltet hvete er vel i utgangspunktet en av flere kjerneingredienser i belgisk wit, og skal gi smaksmessige forskjeller.

Fant disse innleggene under leting..
http://www.homebrewtalk.com/f12/flaked-wheat-vs-wheat-malt-41894/
http://www.howtobrew.com/section2/chapter12-2.html

Mye som kan fungere som erstatning for annet for å få godt øl, men noen ganger kan man jo bli innbitt innstilt på detaljflikking også.  8)

Det er lett å gå i detaljfella, ja  :yes:

Når dommerskjemaene kommer så blir det interesant å se hva som sies om vår wit med tanke på bruk av vanlig hvetemalt. Kan jo være det er kommentert, i så fall brygges neste wit med flaket hvete.

Da vi brygget wit første gang så kjøpte vi et par pol-varianter og sammenlignet. Visste vel ikke/tenkte på at det skulle være flaket hvete, så vi brukte bare vanlig hvetemalt. Vi syntes selv at vår wit ikke sto tilbake for kjøpevariantene, men det er jo veldig lett å like sitt eget øl, samt være litt ukritisk til det når man selv synes det smaker helt OK.

En gang da jeg bestemte meg for å brygge en Witbier med umaltet hvete sleit jeg veldig med å få tak i flaket hvete. Det ble ikke solgt i butikken og selv bakerier hadde ikke dette. Endte opp med å kjøpe en sekk med vanlig hvetekorn og tenkte jeg kunne koke kornene ihjel først (hadde ikke mølla hjemme). Det gikk altså ikke... Det endte vel med at det aldri ble brygget noe Wit der og da. Ellers så har jeg smakt en del Witbier brygget på hvetemalt, og jeg kjenner ikke den store forskjellen.

Greit å vite, så slipper jeg sjekke like mange butikker som da jeg lette etter Black Treacle til old ale. :)

Kan eventuelt brygge med hvetemalt nå, og prøve et identisk brygg med flaket hvete i sommer, wit er som regel veldig populært, og spesielt når vi nå går inn i lysere tider. :skitbra:

Beant skrev:
Det er lett å gå i detaljfella, ja  :yes:

Når dommerskjemaene kommer så blir det interesant å se hva som sies om vår wit med tanke på bruk av vanlig hvetemalt. Kan jo være det er kommentert, i så fall brygges neste wit med flaket hvete.

Da vi brygget wit første gang så kjøpte vi et par pol-varianter og sammenlignet. Visste vel ikke/tenkte på at det skulle være flaket hvete, så vi brukte bare vanlig hvetemalt. Vi syntes selv at vår wit ikke sto tilbake for kjøpevariantene, men det er jo veldig lett å like sitt eget øl, samt være litt ukritisk til det når man selv synes det smaker helt OK.

Pendler jevnlig mellom å være begeistret over eget øl, til å være temmelig kritisk. Kan uansett bli blind på bedømming av eget øl, men lurt som dere gjør å sjekke det opp mot kommersielle øl eller andre hjemmebrygg. Gi lyd om noen av dere skal sørover i sommerferien, da.  ;)

Jeg pleier å kjøpe Helios hveteflak på helsekostforretning. Det koster litt ekstra, men når det ikke er snakk om de helt enorme mengdene, går det jo som regel bra. Ellers pleier Meny ofte å ha speltfalk.

Om du bruker helkorn, får du en mer komplisert mesk. Da ville jeg kjørt en "adjunct-mash", omtrent slik Randy Mosher beskriver den i "Radical Brewing". Bruk ca. 10 % av malten og bland den med det malte helkornet. Varm det opp til 50 C i non minutter, så videre til mesketemperatur (65-68 C) i noen minutter, deretter koking i noen minutter. Tilsett det så til mesken. Litt kronglete å beregne temperaturer, men det klarer du nok. (Har du ikke en analog synthesizer med bryggeprogram? ;))

Ellers kan du selvsagt bruke hvetemalt, men det var det med autentisiteten. Jeg tror ikke forskjellen vil bli spesielt stor, egentlig.

Gahr skrev:
Jeg pleier å kjøpe Helios hveteflak på helsekostforretning. Det koster litt ekstra, men når det ikke er snakk om de helt enorme mengdene, går det jo som regel bra. Ellers pleier Meny ofte å ha speltfalk.

Om du bruker helkorn, får du en mer komplisert mesk. Da ville jeg kjørt en "adjunct-mash", omtrent slik Randy Mosher beskriver den i "Radical Brewing". Bruk ca. 10 % av malten og bland den med det malte helkornet. Varm det opp til 50 C i non minutter, så videre til mesketemperatur (65-68 C) i noen minutter, deretter koking i noen minutter. Tilsett det så til mesken. Litt kronglete å beregne temperaturer, men det klarer du nok. (Har du ikke en analog synthesizer med bryggeprogram? ;))

Ellers kan du selvsagt bruke hvetemalt, men det var det med autentisiteten. Jeg tror ikke forskjellen vil bli spesielt stor, egentlig.

Aha, da skal jeg sjekke Helios. Kan fint kjøre enstegsmesk da?
Flerstegsmesk er noe styr, så det prøver jeg å styre unna, iallefall mer enn 2 steg.  :biersmile:

Du driver stadig og skryter av Meny, men en viss vulgærkapitalistisk nisse har jo tettet byen med butikkene sine, så slikt noe har vi ikke her.  :)

Har jo noen analoge synthesizere, men det nærmeste jeg har kommet brygging på dem er vel å lage boblelyder.  ;D

Hva med de pakkene som det står puffet hvete på i de "vulgærkapitalistiske" dagligvareforretningene?
Der får du også puffet havre og puffet ris.
Disse er som oftest å finne sammen med frokostblandingene.
Hvis de ikke er tilsatt noe annet så må de vel kunne brukes?
Egil B.

Jeg har god erfaring med Helios Hveteflak eller Helios Klemt Hvete.

Jeg har derimot dårlig erfaring med Kamille i Wit-en, synes ølen ble parfymert! 

Erlendso skrev:
Jeg har god erfaring med Helios Hveteflak eller Helios Klemt Hvete.

Jeg har derimot dårlig erfaring med Kamille i Wit-en, synes ølen ble parfymert! 

Man bør bruke kamille forsiktig. Første gang jeg brukte det, tilsatte jeg to gram til 22,5 liter. Da var smaken fin de første par ukene, så forsvant den mer eller mindre. Jeg ville brukt omtrent 5 g til samme mengde i dag.

Vet ikke hva forskjellen på puffet hvete i dagligvaren og maltbutikken, men konsistensen er iallefall veldig anderledes. Torrified wheat er vel ganske hard, og ikke så oppblåst som den som selges som mat.

Har bare prøvd kamille en gang, og da var det så lite at det ikke var merkbart, så jeg prøver på ny med litt mer. Tenkte i utgangspunktet på 5g på 50 liter, tørket (som te) på Helios. Noen som har brukt koriander fra Petit, eller har andre preferanser her? Har prøvd litt forskjellig, kan variere ganske mye på hvor aromatisk den er iallefall.

Hei Lars, jeg har 50 gramms poser hel koriander fra en helse/krydderbutikk i Nederland. Du kan få en pose hvis du sender meg adressen i en pm. Jeg har nok til mange brygg selv.
:biersmile:

ellers er "vlierbloesem" deilig i witbier men Eduard må gjerne oversette.. vokser i alle fall ikke har på Lesja  :noway:

Om du skal kjøpe koriander, ville jeg ha prøvd å finne den indiske varianten som har form som små rugbyballer (og fordi om pakken er indisk, er det ikke sikker du får indisk koriander inni den...), den er mer aromatisk enn den kulerunde varianten. "Rugbyballene" er også en tanke større enn den vanlige.

Huub skrev:
ellers er "vlierbloesem" deilig i witbier men Eduard må gjerne oversette.. vokser i alle fall ikke har på Lesja  :noway:

I følge min Nederlands-Noors woordenboek er "vlier" svarthyll (ikke så merkverdig, hyll er jo "fläder" på svensk), så det er vel hylleblomst du mener.

Huub skrev:
ellers er "vlierbloesem" deilig i witbier men Eduard må gjerne oversette.. vokser i alle fall ikke har på Lesja  :noway:

Wikipedia hjalp til: vlierbloesem er hylleblomst. ;)

Tilbake
Topp