Egil B. skrev:Jeg trodde det var umaltet hvete som ble brukt i wit.
Er ikke det det samme som hvete helkorn?
Har det gjennomgått noen annen prosess enn valsing for å bli flaket?
Hvis ikke så finner du råvarene i dagligvarebutikken.
Egil B.
Beant skrev:Det er lett å gå i detaljfella, ja :yes:
Når dommerskjemaene kommer så blir det interesant å se hva som sies om vår wit med tanke på bruk av vanlig hvetemalt. Kan jo være det er kommentert, i så fall brygges neste wit med flaket hvete.
Da vi brygget wit første gang så kjøpte vi et par pol-varianter og sammenlignet. Visste vel ikke/tenkte på at det skulle være flaket hvete, så vi brukte bare vanlig hvetemalt. Vi syntes selv at vår wit ikke sto tilbake for kjøpevariantene, men det er jo veldig lett å like sitt eget øl, samt være litt ukritisk til det når man selv synes det smaker helt OK.
Gahr skrev:Jeg pleier å kjøpe Helios hveteflak på helsekostforretning. Det koster litt ekstra, men når det ikke er snakk om de helt enorme mengdene, går det jo som regel bra. Ellers pleier Meny ofte å ha speltfalk.
Om du bruker helkorn, får du en mer komplisert mesk. Da ville jeg kjørt en "adjunct-mash", omtrent slik Randy Mosher beskriver den i "Radical Brewing". Bruk ca. 10 % av malten og bland den med det malte helkornet. Varm det opp til 50 C i non minutter, så videre til mesketemperatur (65-68 C) i noen minutter, deretter koking i noen minutter. Tilsett det så til mesken. Litt kronglete å beregne temperaturer, men det klarer du nok. (Har du ikke en analog synthesizer med bryggeprogram? )
Ellers kan du selvsagt bruke hvetemalt, men det var det med autentisiteten. Jeg tror ikke forskjellen vil bli spesielt stor, egentlig.
Gahr skrev:Meny hører vel saktens også med i det vulgærkapitalistiske systemet, men utvalget er i det minste noe bedre...
Eventuelt kan du bruke torrified, "puffet", hvete. Maltbua fører dette: http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=maltbua&gid=1
Erlendso skrev:Jeg har god erfaring med Helios Hveteflak eller Helios Klemt Hvete.
Jeg har derimot dårlig erfaring med Kamille i Wit-en, synes ølen ble parfymert!
Huub skrev:ellers er "vlierbloesem" deilig i witbier men Eduard må gjerne oversette.. vokser i alle fall ikke har på Lesja :noway:
Huub skrev:ellers er "vlierbloesem" deilig i witbier men Eduard må gjerne oversette.. vokser i alle fall ikke har på Lesja :noway: