Hvete oppskrift Speidel 20

Hei noen som har tips til en god og enkel nybegynner oppskrift på Hveteøl man kan lage på Speidel 20L
 
50/50 pilsner og hvete malt til 1045-1050 OG, hallertauer humle til 15-20 IBU og en weizengjær, enkelt og greit  :biersmile: gjæres på 17 grader.
 
Enig i 50/50. Bruker du for mye hvetemalt blir det fort vanskelig å få vørteren igjennom maltrøret, jeg bytter ofte en kilo pilsner malt med flaket hvete, noe som ser ut til å fungere bra. Sist brukte jeg 2 kilo hvete, 2kilo pils og 1 kilo flaket hvete på 25 liter. Det fungerte også knall. :)

Til humle bruker jeg som oftest Tettnang, sist ble det 15gram på 60min og 25gram på 15min.

Det er morsomt å variere, så det blir sjelden samme oppskrift, men når det kommer til weizen holder jeg meg gjerne litt i tøylene. Belgisk Wit (med coriander og appelsinskall) er også et godt alternativ. Det er den øltypen jeg har brygget mest av, og som jeg av en eller annen grunn alltid er tom for...
 
Da har jeg handlet inn litt snacks ! Hva tror dere om denne?
25l vann til mesk 2,5kg hvete 2,5 kg pilsner
Meske temp 66 i 90 min og temp 75 i 10 min
Skylling til jeg har 25 L til koking
Koking 90 min
Humle 30g mittelf i 60 min
50g appelsinskall15 min
10g koriander
 
Er ikke 15 min i overkant for appelsinskall? På en appelsin-APA jeg har brygget et par ganger bruker jeg to min...
 
Hei.

Holder akkurat på å prøve ut et lignende brygg her.

2,6 kg pilsner og 2,6 kg hvete og 700 g havre.

Lurer litt på om man kan bruke vanlig Havregryn. Smaken er ihvertfall nesten det samme ?

Mesker på 66 grader i 90 min og satser på å bruke 30 g Saaz i 90 min og 30 g i 10 min .

Etter 60 min mesking så fortsatt veldig blank farve. Burde jeg gjordt noe andrerledes for å få frem en mere pilsnerfarve ?
 
Takker for tips :) . Fikk oppskrift ifra Austmann bryggeriet, men skulle egentlig vært rug så håper havresekken holder mål istedet.
 
Da har jeg satt mitt første brygg på gjæring OG etter kok 24 grader 1050 !
Har satt den på 20 grader men hvor lenge skal disse stå? 2uker gjæringsfat 2 uker flaske?
 
Tilbake
Topp