HveteIPA?

Prøvde en idag etter å ha stått på flaske i ca 4 dager. litt lite karbonert enda, men smaker da godt fordi :) Det jeg ikke er så fornøyd med er at hvetesmaken ikke ble så fremhevet som jeg ønsket. Brukte 5 kg pilsnermalt og 1,5 kg hvetemalt. Konkluderer med at det kan være gjæren (us-05) som ikke klarer å jobbe fram "hvetesmaken". Er det da en mulighet for å kanskje gå for wlp-400? skal også bytte ut cascadehumla under tørrhumlingsdelen. Blir litt lei av den i lengden. Noen som kan anbefale en annen god tørrhumle for Ipa?

Bruk en hveteøl-gjær neste gang. WLP300, WLP400 eller andre. Foruten å ha nok gjær, kjør på meg egnet temperatur for den valgte gjærtypen.

Hvete smaker ikke særlig mye i seg selv, det er gjæren som gir det typiske preget i weiss, og krydder sammen med gjær som preger witbier. Vær obs på at fenolene fra hveteølgjær kan kollidere med for mye humle, men her snakker vi naturligvis pm smak og behag også.

Mulig jeg kjører på med noe ala saison istedet. Liker godt nøgne sin. Stemmer det at de bruker wlp400 på den?

Gunnar84 skrev:
Mulig jeg kjører på med noe ala saison istedet. Liker godt nøgne sin. Stemmer det at de bruker wlp400 på den?

De bruker WLP400 på saison, og WLP566 på India Saison.

Jeg har med hell laget noen Tyske weissbier med amerikansk humle, basisen har vært 60/40 hvete/pils, tysk hefe-gjær og masse citra og amarillo.
Jeg har dog holdt bitterheten relativ lav (i forhold til IPA) på 25-30 IBU og heller kjørt hardt på med late hops:)

Tilbake
Topp