Hvetemalt til en Belgisk Wit

AudunWS

Dommer
Leste i dag en artikkel om Belgisk Wit og malt som skal være i den etter "boka" Det står at man skal bruke umaltet hvete og at vanlig hvetemalt ikke vil passe inn i stilen. Hva er deres erfaringer med dette, hvordan ser et maltskjema ut på en Wit?

Skal brygge på torsdag og har bare "vanlig" hvete på lager...

Jeg er helt ny i dette gamet, men jeg brygget en wit for noen uker siden og brukte torrified wheat fra Bryggselv. Og det ble... en wit  :)
Neste gang vil jeg forsøke flaket hvete, ikke fordi jeg var misfornøyd med torrified wheat (hva man nå skal kalle det på norsk), men fordi jeg er nysgjerrig på om flaket hvete gjør noe for fylden i ølet.

Frode_jo skrev:
Jeg er helt ny i dette gamet, men jeg brygget en wit for noen uker siden og brukte torrified wheat fra Bryggselv. Og det ble... en wit  :)
Neste gang vil jeg forsøke flaket hvete, ikke fordi jeg var misfornøyd med torrified wheat (hva man nå skal kalle det på norsk), men fordi jeg er nysgjerrig på om flaket hvete gjør noe for fylden i ølet.

Her er ei forklaring frå ein som meinar å vita kva torrified er for noko:
"torrified wheat is wheat that has been pre-gelatinized and can be added directly to the mash without first going into a cereal cooker. It can be used in place of malted wheat without a major change in desired outcomes. "

Tilbake
Topp