Hvilke typer øl bør jeg prøve på med min smak?

Er først og fremst mest glad i malt smaken, og variasjoner innenfor dette. Setter også pris på humlesmaken, men ikke bitterheten som følger med.

Litt bitterhet går, men skal lite til før jeg går fort lei.

Liker bayer type øl i butikken, weiss, pils og en noen få american pale ale. Har også prøvd stout og porter som ikke var så verst, men er litt usikker på om jeg vil brygge en stor batch på dette.

Hvilke øltyper kan jeg prøve i butikken (eller polet) som ikke er så bitre i humlen, men gjerne aramoen og malt-rikhet?

Kölsch kan jeg definitivt anbefale! Ellers har man saison og lambic hvis du liker litt belgisk preg på ølet.

Maltrike øltyper
Biere de Garde (f.eks Page24 på polet)
Bock / DobbeltBock / Eisbock / Alt / Dunkel (f.eks Aass Bock er lett tilgjengelig på polet)
Skotske / Irske øltyper (vanskelig å få tak i noen gode eksempler egentlig..)
Engelsk brown ale (Newkie..)
Engelsk barley wine (beste er Thomas Hardy's, men den er vanskelig å finne)
Belgiske dubbel / stronge ale (f.eks Chimay rød eller blå, Rochefort 8)

Saison kan jo også være litt å ta i.

Siden du spør, ville jeg sagt en generell APA. Enkelt å brygge enkelt å like.

Eller noe engelsk. 95% Pale, 5% c70-80L og WlP002 eller S-04. 5g sukker pr liter-ish.

Takk igjen folkens, kan spesifisere litt at det trenger ikke være en utpreget maltsmak,liker vanlig pils også med litt bitterhet, men en vanlig IPA (for eksempel) er altfor mye, og noe jeg ikke får min frue til å drikke heller.

Lervig sin american pale ale var ikke så verst, men den leker litt med grensa mi ;)

Tilbake
Topp