Hvilken kalkulator skal jeg stole på?

Har målt med refrakometer, pga hydrometret som gikk "ad dundas". Derfor målte jeg både OG og SG med refraktometer og bruker kalkulator for å regne meg ut sånn nogen lunde ABV. Det som forrundrer meg ganske mye er hvor utrolig stor forskjell det er på de ulike kalkulatorene. På brewersfriend sin legger man inn refraktometer brix OG og så skal den regne ut "riktig" hva SG og evt ABV blir. Bruker denne:
http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

På en pils som jeg lagde ble OG ganske så høy dvs 13 brix, dvs omtrent 1053. Bruker jeg kalkulatoren og regner med min nåværende brix-SG på 5.9 får jeg en veldig høy ABV på 5.9 og en estimert sg på 1010. Kan dette stemme ? Jeg bruker undergjær, dvs saflager 34/70 på 10 grader, og den har stått kun i 8 dager. Har ikke tenkt til å flaske før om en uke halvannen uansett, men syns det har gått fort, hvis disse beregningen stemmer. Passer også på å kalibrere refraktometret hver gang før måling.

Noen som har erfaringer med disse refraktometer-kalkulatorene?

Målinger med refraktometer etter gjæring har startet krever en egen beregning Pga at alkohol vil endre væsken. Jeg bruker brewersfriend refraktometer kalkulator der kan man også legge inn en kalibrering om man ønsker å fintune

Ja. Det er jo akkurat den som jeg linket som jeg også bruker, men har prøv andre der jeg får andre tall enn hos brewersfriend og derfor lurer jeg og stiller meg undrende til hvorfor det er forskjeller. .

Sent fra min HTC One X via Tapatalk

Refraktometermålinger kan korrigeres med en "wort correction factor". Dessuten er ikke en endring i gravity fra 1053-1010 særlig utenkelig, spesielt ikke hvis du har mesket rundt 64-66 grader C.
Når det er sagt bruker jeg selv både refraktometer og hydrometer for å måle FG. Da får en også en smaksprøve ;)

Sist redigert:
Tilbake
Topp