Hvilken temperatur etter diacetyl rest?

Hei. Blir ikke klok på hvilken temp jeg bør legge meg på etter en diacetylrest. Har gjæret en lager(saflager s-23) på 11grader konstant, økte til 15 et par dager, nå skal jeg ned med temp igjen. Skal den ned på 12 grader igjen eller mye lavere?

Har aldri brukt tørrgjær, men sånn gjør jeg når jeg brygger lager/pils.

4 uker på 8 til 10 grader
2 dager på 20 grader
4 uker på 1 grad

Deretter lar jeg den stå et par måneder i kjøleskap.

Ketil skrev:
Har aldri brukt tørrgjær, men sånn gjør jeg når jeg brygger lager/pils.

4 uker på 8 til 10 grader
2 dager på 20 grader
4 uker på 1 grad

Deretter lar jeg den stå et par måneder i kjøleskap.

4 uker på 8-10 grader er det uansett, konsekvent eller ?

Ja.
Kanskje ikke nødvendig, men har greie resultater med det. Så da har jeg fortsatt med det.

Gjelder for lager, lager gjær gjærer på lavere temp + trenger decityl rest

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Det kommer an på. Hvis man gjennomfører gjæringen av lagerøl på en god måte fra starten av, er det som oftest ikke påkrevd med noe diacetyl-steg. Bruk nok frisk gjær, tilsett gjæren ved lav temperatur og tilfør tilstrekkelig med O2, så er det normalt ikke nødvendig.

Det er forøvrig ikke nødvendigvis bare lagerøl som "trenger" det. Det er lurt å passe på at ale-gjær også får gjort seg helt ferdig med "opprydningsarbeidet" i ølet før man ev. skrur tempen ned for lagring.

Det har jeg og erfart, men produsentene nevner også diacetyl-steg, da må det være lov å være forvirret :)

Det er normalt å starte et eventuelt diacetyl-steg når man er omlag 2/3 på vei til FG. Hvis man måler SG underveis, vil det altså avhenge av OG og forventet FG når man skal gjennomføre steget.

ok min første lager har nå stått i 16 dager på 11 °C
men er usikker på dette med omstikking, bør det stikkes om før eller etter den neste perioden på 20 dager i kjøleskap?
og er det da klart for tapping på flasker for vidre lagring?

også til slutt carbonerer undergjæren på samme måte som overgjær med sukkerlake?

Stikk om i forbindelse med flasking, ikke før. Det har lite for seg, og det kan føre til infeksjon dersom du har uflaks.
La ølet stå i samme kar til det er ferdig, kok opp sukkerlake, og stikk om ølet til et nytt kar mens du blander det med sukkerlake.

Og jepp, lager karboneres på samme måte som ale; ved romtemperatur. Lagre ølet så kaldt og lenge som mulig (innenfor rimelighetens grenser :)).

Hei. Mange svar her, men ikke akkurat på det jeg lurte på. Jeg tok en diacetyl rest på 15grader i to dager da den var på 1020, ca 2/3, da kom den ned til 1010. Men hvilken temperatur skal den ned på etter dette? Fortsette på 12grader, eller ytterligere ned? Ang kaldlagring ned mot 0grader, skal ikke dette skje når ølet er fatet/flasket og ferdig karbonert? Sånn som jeg tolket et svar her så skal det gjøres mens ølet står i gjæringskaret, hva stemmer?

Etter diacetylsteget skal vel gjæringa være over, så da kan du skru tempen ned til ca 2 °C og la den klarne seg så lenge du ønsker. Jeg lar det stå i ca en uke, og det ser ut til å funke bra.
Ketil beskriver forøvrig i sin første post hvordan han gjør gjør det. Han gjør det samme, bare mye lenger.

Jeg flasker og karbonerer som vanlig, og karbonerer i romtemperatur. Etter 2 uker, setter jeg flaskene så kaldt som mulig, og det er på langt nær kaldt nok (ca 14 °C).

Så man har altså to kalde perioder:
1. I karet etter diacetylsteget.
2. På flaske etter karbonering.

Altså flaskekarbonering? Etter endt gjæring, slik som med ale.
Slik var mitt forløp på forrige lager:
I kjøleskap på 10 °C til 2/3 av gjæringen var unnagjort. Dette tok ca 8 dager.
4 dager på 16 grader. Da hadde jeg nådd ønsket FG.
Deretter skrudde jeg tempen til 2 °C.
Den har nå stått i 11 dager på 2 °C. og jeg er egentlig klar til å flaske. Jeg må bare drikke litt mer for å få flasker.

Var det dette du lurte på? :)

Ja, går litt rundt for en stakkar :) så da flaskekarboneres det et par uker på 20-25gr, så kaldt for lagring et par måneder..

F.eks et slikt forløp
4uker 10gr
2dager 14gr
2uker 2gr
2uker 20-25gr(karbonering)
2-3mnd i kjøleskap temp..?

Hehe, ja, det skjønner jeg.

Hans Einar skrev:
så da flaskekarboneres det et par uker på 20-25gr, så kaldt for lagring et par måneder..
Ja, det høres bra ut.

Hans Einar skrev:
F.eks et slikt forløp
4uker 10gr
2dager 14gr
2uker 2gr
2uker 20-25gr(karbonering)
2-3mnd i kjøleskap temp..?

Jeg tror nok at gjæringen din kanskje vil være over etter de 4 første ukene, og da er et diacetylsteg ikke nødvendig. Ta heller og mål SG etter en ukes tid og se hvor langt gjæringen er kommet. Etter at 2/3 av gjæringen er unnagjort, skrur du opp temperaturen 5-6 grader slik at gjæren får et spark i ræva til å gjøre seg ferdig. La den stå på denne tempen noen dager til du når ønsket FG. Da skrur du ned tempen til ca 2 °C. Etter et par uker kan du flaske.

Legg merke til at dette er slik jeg har lest og gjort. Det finnes sikkert like mange måter som bryggere.  :ilike:

Takker for info!
En prøvelse for en utålmodig sjel å brygge lager. Med delvis teflonhjerne risikerer jeg at hele batchen går i glemmeboka...    :attevar:

Tilbake
Topp