Hvilket termometer skal jeg stole på?

Hvis du måler i mesken ville jeg stolt på termometeret.
Bryggeren har vel sensoren i bunnen og måler vørteren der, så det er mer nøyaktig å måle direkte i mesken.
 
Hei! Driver å varmer opp meskevann på det første brygget på ny 60l ølbrygger fra netthandelen. Har også kjøpt nytt termometer fra ølbrygging.no (Digital Pocket Thermometer | 15 cm lang følerprobe - Ølbrygging AS)

Nå viser termometeret 73C og bryggeren viser 70C. Har på pumpe som sirkulerer og har rørt, så tempen skal være bra fordelt. Hvilket skal jeg stole på? [emoji51]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sånn er det bare. Har du 3 forskjellige termometere får du 3 forskjellige svar.
Har du et gammelt analogt termometer liggende så skal det vel vise rett verdi. Jeg tror de er å få kjøpt på brygge forretningene.
Men så er det også noe med hvor du måler. Temperaturmåleren i bryggemaskin en står vel nærme bunnen mens du måler på toppen. Skulle vel tro at de 2 målingene skulle være lik, men det kan kanskje variere. Da vil jeg tro at måleren som står nærmest varmeelementet vil vise litt høyere temperatur.
Men hos deg er det motsatt så det er vel naturlig å tro at en måler viser feil.
Uansett så blir det øl, men skjønner godt at du vi måle korrekt temperatur.
Det er sikkert noen her inne som kan tipse deg om temperaturmålere av god kvalitet. Analog eller digital.
 
Jeg kjøpte et enkelt analogt mattermometer på BS, det viser +6 grader for mye! Skjønte ingenting når jeg skulle meske inn sist. Hang den på innsiden av kjelen og varmet opp. Når riktig temp mesket jeg inn, og stakk et annet termometer med i mesken. Det viste jo alt for lite.... Måtte til med et tredje termometer for å avgjøre hvem som var mest riktig. Når vørteren kokte viste termometeret 106° :D
 
Jeg kjøpte et enkelt analogt mattermometer på BS, det viser +6 grader for mye! Skjønte ingenting når jeg skulle meske inn sist. Hang den på innsiden av kjelen og varmet opp. Når riktig temp mesket jeg inn, og stakk et annet termometer med i mesken. Det viste jo alt for lite.... Måtte til med et tredje termometer for å avgjøre hvem som var mest riktig. Når vørteren kokte viste termometeret 106° :D
Var den typen med en rund skive?
Da har jeg samme erfaring.
Jeg skulle ha forklart litt mere nøye hva jeg tenkte på da jeg skrev analogt.
Jeg mente de som har en søyle som viser rett temperatur.
De gamle var fylt med kvikksølv. Vet ikke om de nye er det.
 
Var den typen med en rund skive?
Da har jeg samme erfaring.
Jeg skulle ha forklart litt mere nøye hva jeg tenkte på da jeg skrev analogt.
Jeg mente de som har en søyle som viser rett temperatur.
De gamle var fylt med kvikksølv. Vet ikke om de nye er det.
Nei, et slikt et...
Screenshot_20201114-104418_Chrome.jpg
 
Har et billig lab-termometer, det viser riktig i isvann og veg kok. Men det er litt skjørt...
 
He he. Nei da vet jeg ikke. Jeg hadde et langt søyletermometer kjøpt på Brewshop, men det knakk selvfølgelig.
Det lå en grad over connectboksen sin måler.
 
Har et billig lab-termometer, det viser riktig i isvann og veg kok. Men det er litt skjørt...

Der har du den riktige måten å verifisere et termometer på :)

Gidder du ta den jobben og lager en korreksjonstabell i tilfelle det ikke viser hhv 0 og 100 grader så vet du rimelig nøyaktig temperaturen.
 
Takk for tips! Legger meg midt i mellom termometerene og satser på at det blir godt øl, så får jeg gå til anskaffelse av et skikkelig termometer til neste gang [emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis du skal kjøpe nytt vil jeg anbefale dette:

Inkbird Termometer - Ny versjon

Jeg har en Thermapen også, og det viser nøyaktig det samme, men koster mye mer.
Og Inkbird'en kan lades med usb og har lys i displayet.


Er ikke 3-5 sek responstid for inkbird gørrtreigt i forhold til Thermapen? (den er vel 0,6 sek). Hvordan oppleves det i praksis?

Thermapen bruker jeg mye både til ølbrygg, matlaging og baking så aldri angra på investeringen :)
 
Er ikke 3-5 sek responstid for inkbird gørrtreigt i forhold til Thermapen? (den er vel 0,6 sek). Hvordan oppleves det i praksis?

Thermapen bruker jeg mye både til ølbrygg, matlaging og baking så aldri angra på investeringen :)
Synes den fungerer helt fint; det er bare helt nøyaktig avlesning som tar 3-5 sek, den går til 2 grader fra faktisk temp på 0.5-1 sek. Målt verdi på skjermen oppdateres også raskere enn det jeg har sett på videoer av Thermapen, så i bruk oppfattes de veldig lik - som du kan se i f.eks. denne videoen.
 
Tilbake
Topp