Hvor blir vannet av?

Har nå brygget et par brygg på Bratberg gen2. Men jeg sliter litt med å få regnestykkene til å gå opp mtp vannet. Eksempelvis siste brygg:
16,5 L vann til mesking
Mesket med 4,2kg malt, mesket i ca 75 min (60 min på 67 og 5 min på 77 og litt tid til tempøkning)
Skylte med 9 L vann
Fikk da ca 17,5 L til kok.
Har lest at det skal forsvinne ca 1L vann pr kg malt.
Om en regner ca 10% boiloff pr time, så hadde jeg mistet 2L vann om den hadde kokt, men det har den jo ikke. Så for meg ser det ut som jeg mangler 2L vann et eller annet sted her? Noen forklaringer ?
 
Du har mistet røffly 4 liter til kok ser det ut til. Hvor har du 10 % per time fra? Jeg koker i en kjele som er ca. 30 cm i diameter, og mister rundt 3-5 liter avhengig av mengde og tid jeg koker.
 
Du har mistet røffly 4 liter til kok ser det ut til. Hvor har du 10 % per time fra? Jeg koker i en kjele som er ca. 30 cm i diameter, og mister rundt 3-5 liter avhengig av mengde og tid jeg koker.
Ok, mulig det er mer enn 10% da. Men vannet koker jo ikke, så tapet burde ikke være så høyt under mesking?
 
Enig i at det ser ut til at du har mistet ca fire liter før kok. Når spørsmålet er hvor dette har blitt av, så kan det kanskje ha sammenheng med hvor lang avrenningstid du gir maltkurven, om det får renne godt fra seg eller fjernes raskt. Personlig koker jeg i en 36 l gryte og ligger på 13 % fordamping, så 10 % avhenger vel av hvor mange watt som puttes inn..
 
På mitt siste brygg så mesket jeg med ca 23 liter vann på 6,5kg malt. Skylte med 14 liter vann og satt da igjen ca30 liter ved kokestart.
Så 1 liter pr kg malt stemmer for min del ganske bra.

Men lot du masken stå å renne av godt etter siste skylling? Jeg pleier å la maltrøret stå å renne av nesten helt til det koker. Husk defoamer :)

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Da skal jeg prøve å la det stå og renne lengre neste gang. Mulig det er det som gjør at jeg taper så mye vann under meskingen. Takker for svar :)
 
Tilbake
Topp