Dampkondensator fylte vann i kjelen min

SimenC

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg brygger på en Grainfather G30. For 3 brygg siden tok jeg i bruk en dmpkondensator kjøpt på Brewshow (https://brewshop.no/produkt/utstyr/...ondensator-til-grainfather-forhandsbestilling).
I oppskriftene mine har jeg redusert avkok med ca 50%. Dette fungerte utmerket de første to bryggene jeg gjorde.

Under brygging i dag virket alt normalt. Hvis jeg kuttet vanntilførsel til dampkondensatoren spyttet den ut damp i stede for vann. Når jeg åpnet lokket på kokekjelen for humletilsetning virket det som normal rullende kok i kjelen.

Til min store overraskelse hadde jeg i underkant av en liter mer etter kok i forhold til når jeg startet. Eneste forklaring jeg kommer opp med er at vann må ha rent fra dampkondensatoren tilbake til kokekjelen. Under test lager dampkondensatoren et tydelig understrykk i røret som monteres på kokekjelen. Noen her som har opplevd liknende?

Nå er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre til neste brygg. I morgen skal jeg gjøre en test med rent vann i bryggerkjelen. Jeg har bøyd lokket forsiktig slik at røret har fall bort fra kjelen.

Hilsen Simen
 
Det kan skje hvis kondensatoren står helt rett eller heller litt tilbake. Kondensatoren skal helle litt/ ha litt fall. Jeg har ett lite mellom stykke som har noen grader som gjør at det blir litt fall.
 
Husk at avløps slangen ikke må ligge under vann. Blir undertrykk i kjelen. Har hørt om og sett bilder av kjeler som har implodert av slangen under vann
 
Tusen takk skal dere ha for svar, spesielt når jeg ser hvor mange skrivefeil jeg hadde i mitt innlegg. Jeg må trolig slutte å skrive på forum med en baby på armen…

Det var definitivt fritt fall fra kondensatoren til oppsamlingsbøtta jeg bruker, så det kan ikke ha vært problemet.

Det kan være at jeg ikke hadde nok helling fra bryggekjelen. Det var først i etterkant at jeg bøyde lokket litt for å få fall. Har nå markert lokket med tusj, slik at 90 graders bendet peker riktig retning, altså den veien festet på lokket er bøyd mot.

Hva praktiserer dere? Fult trykk på vannet og nok pådrag på kjelen til rullende kok? Jeg var litt opp og ned på effekten denne gangen. Sist hadde jeg 55% pådrag og det fungerte fint. Nå brukte jeg 60% mesteparten av tiden. Når jeg testet dysen i kondensatoren så den helt klart ut til å spre/forstøve vannet best på maks trykk.
 
Har ikke bøyd noe, men vekta alene på røra i min dampkondensator fra BT gjør at det blir kanskje 1 grad helling fra lokket mot dysa. Uten lokk må jeg ha 85-90% effekt på 85 liter for å få fin kok, med lokk og dampkondensator holder det med 75% effekt. 2 x 3kW elementer. .
 
Kjører med ca. halvt trykk fra vannkrana og inn på min kondensator (Craft Hardware) Dysa er 35L/h ved 4 Bar så alt over blir bare belastning på slange og hurtigkoblinger.. Kan ikke justere effekten på Speidel, men det funker okkesom. Vekta av kondensatoren gir et greit fall slik bildet under viser:

DSC_0063.JPG
 
Takk for bilder og svar. Fallet dere er nok litt mer enn hva jeg hadde. Jeg får prøve igjen, mulig jeg har kokt på for lav effekt. Kjedelig når man har stått hele dagen og jobbet med et brygg. Jeg kunne jo selvfølgelig prøvd å koke det ned igjen, men hadde ikke tid der og da.
 
Er det noen som har prøvd kondensatoren Brewshop selger til GF G30 (Her) på en Brewtools B80?

Noen grunn til at det ikke skulle fungere?
 
Er det noen som har prøvd kondensatoren Brewshop selger til GF G30 (Her) på en Brewtools B80?

Noen grunn til at det ikke skulle fungere?
Du må uansett ha avtrekkshatten til Brewtoolsen. Med overgangen du behøver da, så er det et par hundre kr billigere med GF dampkondensatoren - før evt. frakt.
 
Du må uansett ha avtrekkshatten til Brewtoolsen. Med overgangen du behøver da, så er det et par hundre kr billigere med GF dampkondensatoren - før evt. frakt.
Det er forsåvidt sant, men jeg brygger på en G30 nå, og har planer om å oppgradere til en B80 på ett eller annet tidspunkt (ser jeg burde ha skrevet det i det opprinnelige spørsmålet mitt). Derfor jeg tenkte det var greit å anskaffe en kondensator jeg kan ta med meg videre når den tid kommer. Hvis GF kondensatoren gjør like god nytte på en B80 ser jeg ikke noen grunn til å kjøpe BT sin kondensator nå. Da må jeg i tillegg ut med 600 for lokket til GF samt en 2" til 1,5" TC. Blir fort drøyt 4000 kr.

Hvis GF kondensatoren med dyse på 0,6l/t holder for å dra ut dampen fra B80 heller jeg nok mot den løsningen for min del.
 
Tilbake
Topp