Hvor går OG-grensen for klasseinndeling?

Det er litt forvirrende begrepsbruk enkelte steder på forumet, så jeg lurer på hvor grensen går før man havner i "sterk"-klassen? Over og under 1.065 er greit, men hva med 1.065?
 
Vel, brygget må defineres som et eller annet, uavhengig av nøyaktighet på målingen :)

Skal jeg rapportere etter beste evne, så havner jeg på 1.065 på et brygg ... så derfor lurer jeg. Kunne selvsagt justert opp eller ned for å få det til å passe inn der hvor jeg helst vil at det skal passe inn, men det føles ikke helt riktig. Men hvis det er greit, så skriver jeg raskt 1.064 på det ;)
 
Dette står i informasjonen fra NM 2010:

Uansett hva slags øl det er så må det påmeldes som ’sterk spesialøl’ dersom brygget har en stamvørter-OG (original gravity) på 1.065 eller mer.

Det er i utgangspunktet bestemt at disse reglene skal være uendret for årets arrangement, men informasjonen kommer til å bli renskrevet og oppdatert. Et øl på 1,065 OG skal altså meldes på i klasse 5 (sterke spesialøl).
 
Takk! Der var det ja. Ble vel mest forvirret over måten det er framstilt på "Prisvinnende oppskrifter"-delen av forumet.

Stamvørter - betyr det at man kan holde sukker tilsatt for karbonering unna beregningen?
 
Tidligere har øl på 1065 blitt sendt inn i de vanlige klassene, endringen i ordlyden i infoen til NM 2010 har nok ikke vært bevisst fra styrets side, det ble i alle fall aldri diskutert i forkant av NM 2010...

Og fra årets forhåndsinfo: Alle øl med OG over 1,065 skal delta i klassen sterke spesialøl, forøvrig deles ølene inn i klasser etter Norbryggs typedefinisjoner. Denne listen finner du i menyen til venstre, under 'Bedømming av øl > Definisjon av øltyper'
 
OK, så da er det altså litt uklart enn så lenge.

For min del går det greit, siden man tydeligvis snakker om stamvørter uten karboneringssukker (havner da på 1.064), men det er vel greit at dette klares opp i ytterligere.

Som sagt så starter forvirringen allerede på oppskriftsdelen på forumet, hvor man deler inn i over og under 1.065 - mens 1.065 ikke nevnes.
 
Tilbake
Topp